Fenomenálny úspech pre Slovensko: ARC Bratislava pôjde na slávnych pretekoch Le Mans!

ARC Bratislava bude štartovať na slávnych Le MansARC Bratislava bude štartovať na slávnych Le Mans Zdroj: Facebook - ARC Bratislava

BRATISLAVA - Premiérová účasť slovenského tímu na najslávnejších vytrvalostných pretekoch planéty musí v snahe o docenenie bojovať proti medzere v povedomí, ktorá oddeľuje formulu 1 a zvyšok okruhového motorizmu. Miroslav Konôpka sa s ARC Bratislava 17. a 18. júna predstaví na 24 hodín Le Mans.

"Tento úspech je obrovský, pretože ide o najväčšie preteky sveta. Odborníci aj fanúšikovia často diskutujú, sú tri hlavné preteky: Le Mans, 500 míľ Indianapolis a Veľká cena Monaka F1. Pre mňa historicky a všetkým, čo k tomu patrí, to sú LM a Indy, a keď sa musím rozhodnúť medzi nimi, tak jednoznačne Le Mans. Súperia tam vrcholní jazdci, vrcholná technika, má obrovskú tradíciu od roku 1923. Je to maratón na 24 hodín, jeden ročník prinesie takmer toľko času, ako celá sezóna F1. Kým celá sezóna F1 je nudná, celých 24 hodín LM je krásnych, lebo sa tam bojuje. Továrne značky z celého sveta sa tam snažia uspieť. Slovensko dosiahlo fenomenálny úspech, veď ide o malú krajinu rovnako ako Česko. Keď sa českí jazdci a české tímy dostali do Le Mans, tiež to bola veľká udalosť. Konôpka tam už štartoval, ale v iných farbách. Keď oznámil svoj zámer, prial som mu to, no vedel som, že to bude ťažké. Mal prototypy LMP3 pre ázijskú sériu a v Thajsku získal double. To bol rozhodujú okamih, že organizátori zo spoločnosti A.C.O. (Automobile Club de l'Ouest, pozn.) pozvali práve ARC do Le Mans," povedal renomovaný český novinár, fotograf a komentátor Martin Straka.

Súperiť sa bude na takmer 14-kilometrovom okruhu La Sarthe, ktorého časti tvoria civilné komunikácie. "Bude to náročné, uspieť na prvý raz takmer nemožné. Jazdí sa však na dlhej trati, každý rok príde búrka alebo prehánka, na jednom úseku je slnečno a inde tečú potoky vody. História si pamätá, keď sa tretina štartového poľa vybúrala a zvyšok, čo ubral alebo dostal varovanie, sa zachránil. Takže aj tímy zozadu môžu vo vytrvalostných pretekoch uspieť," pokračoval Straka.

ARC Bratislava sa zapojí do najpočetnejšej a najvyrovnanejšej kategórie LMP2: "Aj v tom spočíva kúzlo. Bratislava je síce hlavné mesto, ale tím je malý. Aj preto je extrémne sympatické, že sa mu tam podarilo dostať len skrze vášeň a nadšenie. Mirovi okamžite začali volať svetoví jazdci, či s ním môžu ísť. Dokazuje to kredit podujatia, jeho návštevnosť bežne presahuje štvrť milióna platiacich divákov z celého sveta. To na F1 nikde nie je. Verím, že dorazí aj početná výprava slovenských fanúšikov."

Konôpka súťažil v Ázii s prototypmi LMP3, do Francúzska tak potreboval vozidlá vyššej kategórie: "Funguje to veľmi rýchlo. Mal dokonca ponuku ísť LMP1 s novou Ginettou. V Thajsku sme sa o tom s Mirom a manažérom tímu Andym Studeničom dosť rozprávali, bol by to však veľký risk, LMP2 je istejšia. V Burirame v hoteli za mnou prišiel jeden Francúz, bol to človek od Ligieru a chcel kontakt na Mira. Nie je to problém, keď máte peniaze, dá sa pracovať rýchlo. Padlo dobré rozhodnutie, že dovtedy nepôjdu žiadne preteky, absolvujú len testovanie, dva týždne pred podujatím tradične oficiálny testovací deň a potom už len tréningy, kvalifikácia a preteky." Ďalšou odmenou bude slávnostná prezentácia jazdcov na Námestí republiky vo francúzskom meste. "Je to jedna z krásnych tradícií s 50.000 či 60.000 ľuďmi," uviedol Straka.

Miroslav Konôpka Galéria fotiek (2) Zdroj: accesspro.sk

Ten pripomenul bohaté skúsenosti Konôpku s maratónmi: "Málokto absolvoval toľko pretekov na 24 hodín, aj neznámych. Hovorí mi: 'Mám roky, nie som profesionál, som amatér, ale baví ma to a je skvelé, keď sa podarí úspech.' Keď sa jeho pokorný prístup spojí s rýchlymi pilotmi, čo je v Le Mans bežné, môže to priniesť pekný výsledok. Miro pôjde ako 'držiak', nebude vydesený zo šesťdesiatich áut na trati, keďže je zvyknutý z Dubaja, Spa či Nordschleife. Vďaka tomu existuje šanca, ktorá by za normálnych okolností príliš nebola. Tam sa však môže stať čokoľvek." Dôkaz predchádzajúcej vety je minulý ročník, v ktorom už všetko vyzeralo na celkové víťazstvo Toyoty. Lenže, stroj zastal na cieľovej rovinke doslova desiatky sekúnd pred vypršaním limitu: "To bol pre mňa ako komentátora najväčší príbeh života. Myslel som si, že sa zbláznim. Neuveriteľné."

Vo vrcholnej kategórii LMP1 už tento rok nefiguruje Audi, sily si zmerajú dve Porsche, tri Toyoty a jeden súkromný stroj ByKolles. "Vždy je škoda, keď odíde silný tím, no Toyota i Porsche sú rovnako veľké. Máme súboj dvoch tovární, okrem toho LMP2 a profesionálne GT sú samé o sebe veľké preteky. To je istota dvoch tímov LMP1 bojujúcich v spleti ostatných, takže nuda neexistuje, duch Le Mans sa nestratí a bude obrovská bitka ako zakaždým. Do budúcna by som však privítal, keby LMP1, ktorá je ako formula 1, znížila náklady. Menšie tímy by si zaobstarali továrenské autá, čo bolo bežné najmä v 80. rokoch v skupine C, keď súkromné tímy zdolávali továrne. To by som si prial a myslím si, že na tom pracujú A.C.O. aj Medzinárodná automobilová federácia (FIA)," uviedol Straka.

Viac o téme: Miroslav Konôpka ARC Bratislava Le Mans
  • Autor: © Zoznam/
  • FOTO: Facebook - ARC Bratislava
  • Zdroj: TASR

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy