Naučte sa správne plávať

Ilustračné foto
Ilustračné foto

BRATISLAVA - Či už je vonku pekné letné slnečné počasie alebo tuhá zima, vždy tu bude možnosť ísť si zaplávať. Nezáleží na tom či sa rozhodnete ísť na kúpalisko alebo k jazeru, všade sa pláva rovnako.

 

 

V tomto článku vám dáme praktické tipy ako sa neutopiť a dobre si zaplávať a tiež si povieme  prečo je táto činnosť tak zdraviu prospešná.

 

 

Plávanie je pre každého

 

Plávanie je športová aktivita vďaka ktorej môžeme relaxovať, schudnúť, vyformovať si postavu a má pozitívny účinok na náš organizmus . Všetko závisí od toho ako budete plávať a ako často. Plávanie priaznivo pôsobí na otužovanie nášho organizmu. Spôsobuje to teplotný rozdiel vody a vzduchu. Vďaka tomu je človek odolnejší proti rôznym ochoreniam a lepšie znáša teplotné rozdiely.

Plávanie má priaznivé účinky aj na náš krvný obehový systém. Ponorenie do vody spôsobí pokles tepu a pri horizontálnej polohe tela sa uľahčuje kolobeh krvi vo veľkom obehu.

Voda pôsobí aj na pľúca. Tlak vody podporuje vydychovanie, čím núti svalstvo intenzívnejšie pracovať a vďaka tomu sa zvyšuje kapacita pľúc. Treba si však dávať pozor na tempo plávania a k nemu prispôsobiť dýchanie tak, aby pľúca vládali. Bez správneho dýchania, vzniká riziko kŕču a zvyšuje sa nebezpečenstvo utopenia. Ale pri správnom dýchaní si môžeme zabezpečiť správnu funkčnosť pľúc až do neskorého veku.


Plavecké štýly

 

Poznáme 4 základné, a to sú :

  1. motýlik
  2. kraul
  3. prsia
  4. znak



1.                 
Motýlik

Motýlik sa pláva tak, že trup je v polohe na prsiach a vykonáva vlnitý pohyb. Vlnenie je pre tento štýl charakteristické, ale nesmie byť veľmi hlboké, lebo potom treba prekonávať veľký odpor. Nohy vykonávajú súčasný rytmický pohyb – kop. Ruky tiež pracujú súčasne a paže predstavujú hlavnú hnaciu silu. Lakte musia smerovať od tela.  Jeden záber rúk pripadá na dva kopy nôh. Druhý kop nastáva pri dokončovaní záberu pažami. Tento štýl si vyžaduje kondíciu, silu a koordináciu každého pohybu. Pokiaľ s ním nemáte skúsenosti, tak ho skúšajte v bezpečných vodách bazénu a najlepšie pod dohľadom plavčíka.

2.                  Kraul

Pri Kraule nohy vykonávajú striedavý rytmický pohyb smerom hore a dole. Pohyb nadol nazývame aj kraulový kop. Noha sa mierne pokrčí v kolene a začne pohyb smerom dole. Tento pohyb je spočiatku pomalý ale postupne sa zrýchľuje. Dokončí sa vystretou nohou.  Pri tomto štýle sa využíva striedavá práca rúk, ktoré sú hlavnou hnacou silou. Počas záberu rúk dochádza aj k vytáčaniu trupu, ktorý umožňuje efektívnejší záber. Hlava býva často pod hladinou, preto nádych musí byť rýchly, efektívny a realizovaný ústami. Tento štýl je skvelý na rozhýbanie celého tela a na dlhé trasy. Najčastejšou chybou sú pokrčené ruky a nohy. Netreba plávať rýchlo, nie ste na pretekoch.

3.                  Prsia

Predstavujú najstarší, najznámejší a najrozšírenejší plavecký štýl. No z týchto základných štýlov je aj najpomalší. Plavec je vo vode položený na prsiach a pohyby rúk a nôh vykonáva naraz.  Nohy sa krčia v kolennom a bedrovom kĺbe. Musí to byť pomalé pretože tento pohyb sa vykonáva proti smeru plávania. Počas krčenia sa súčasne vytáčajú kolená a aj päty do strán.  Pre ruky platí to isté. Pohyb musí byť vykonávaný súčasne a musí byť symetrický.  Dráha záberu pripomína tvar srdca. Tento štýl je doslova oddychový. Vhodný pre každého.

4.                  Znak

Tento štýl sa pláva dozadu. Nohy vykonávajú striedavý pohyb zhora nadol. Tento pohyb má okrem iného aj stabilizačnú funkciu a pomáha k udržaniu sa na hladine. Ruky sú vystreté a vytvárajú tvar poľ kruhu pri zábere. Najväčšiu hnaciu silu vytvárajú nohy. Tento štýl je bazénový. Vo vlnách mora sa nedá veľmi praktizovať.

 

Praktické tipy na záver

 

Odporúčame vám vyskúšať všetky štýly, aby ste zistili ktorý vám vyhovuje najviac. Najjednoduchší štýl sú prsia. Nikdy nechoďte plávať pod vplyvom omamných látok a pokiaľ ste chorý alebo unavený, tak sa radšej zrelaxujte v posteli. Pokiaľ neviete vôbec plávať , odporúčame vám kurz plávania alebo známeho, ktorý vás bude ochotný naučiť plávať. Minimálne je potrebný dozor, neskúšajte plávať osamote ak ste nikdy predtým neplávali. Pre plávanie si vyberajte miesta ktoré poznáte a takým, ktoré nepoznáte, sa buď vyhnite, alebo sa vopred informujte o ich bezpečnosti. 


Zdroj:
športky, dr
Foto:
SITA

DISKUSIA