Nebezpečenstvo pri vode

Ilustračné foto
Ilustračné foto

BRATISLAVA - V letných mesiacoch ľudia prirodzene túžia po osviežení pri vode a často zabúdajú na vlastnú bezpečnosť. Nebezpečenstvo pritom striehne na každom kroku.

 

 

Aby sa váš relax pri vode neskončil tragédiou, skúsime vám o týchto možných rizikách popísať viac.

 

 

 

 

Nebezpečenstvo pri plavbe po rieke

Nebezpečenstvo ktoré na nás striehne pri splavovaní divokej rieky, je podobné ako pri šoférovaní automobilu. Ak do auta nasadne človek neskúsený, bez vodičského oprávnenia, nebezpečenstvo úrazu hrozí každému, kto príde s takýmto vodičom do kontaktu. Ak do kajaku alebo kanoe nasadne človek bez skúseností a vydá sa na divokú rieku, je to rovnaké. Niekoľko pravidiel pre plavbu a výučbu pádlovania na divokých riekach je zahrnutých v nasledovných zásadách.

  1. Budeme sa učiť splavovať rieky ľahkej obťažnosti, aby sme získali istotu pri zvládaní vody bezpečne, s dôverou a istotou.
  2. Spolupracujeme s háčkom/zadákom (komunikácia je nutná pri riešení situácií aj na vode) a naučíme sa základné signály a povely vrátane terminológie.
  3. Ak porozumieme záberom, dokonale ovládneme svoje plavidlo, čo nám prinesie úspech a nie chladný kúpeľ vo vode, v horšom prípade úraz.
  4. Nadobudnutie schopností pri plavbe, nám ešte nezaručuje bezpečné zvládnutie divokej rieky. Pred každou plavbou je potrebné uskutočniť prieskum rieky a prečítať vodu v kaskádach.

 

 Nebezpečenstvo pri plávaní v prúdiacich vodách

  1. Pri plávaní v rieke so silným prúdom, hrozí nebezpečenstvo narazenia na kamene, brvná a rôzne iné prekážky ukryté pod hladinou. Pokiaľ to je možné, plávame zásadne iba v ľahkej obuvi v polohe na znaku nohami napred. Nenechávame sa unášať prúdom, pažami udržujeme smer plávania a polohu tela.
  2. Jedným z ďalších možných rizík pri plávaní v prúdiacej vode sú víry. Pokiaľ sa nemôžeme víru vyhnúť, snažíme sa ho preplávať v maximálne vodorovnej polohe. Ak sa však stane, že nás vír vtiahne, snažíme sa silným odrazom od dna do strany dostať z jeho dosahu. Aj tu platí hlavná zásada a to zostať v čo najväčšom pokoji a chladnokrvnosti.
  3. Pri plávaní v riekach sa často krát stretávame s perejami. Pri preplávaní perejou je dôležité sa dostať do polohy znak  nohami napred, aby sme chodidlami tlmili prípadný náraz na kameň alebo inú prekážku.
  4. Ďalším rizikom pri rýchlo tečúcich vodách je hustý porast, ktorý je nebezpečný najmä v miestach, kde sa najväčšia rýchlosť prúdu na hladine približuje tesne ku brehu. Ak sa pri plávaní na takéto miesto dostaneme, snažíme sa čo najrýchlejšie dostať na breh pomocou konára, kríku alebo kmeňa stromu.
  5. Značné nebezpečenstvo tiež vzniká pri kontakte plavca a motorových lodí, kedy vznikajú nebezpečné víry, ktoré predstavujú riziko strhnutia plavca k lodnej skrutke.

 

 Nebezpečenstvo pri stojatých vodách

            Plávanie v stojatých vodách má svoje špecifiká, ktoré prinášajú rôzne nebezpečenstvá.

  1. V stojatých vodách, či už hovoríme o jazere alebo vodnej nádrži, sú v rôznych hĺbkových vrstvách veľmi rozdielne teploty.  Ochladenie môže byť tak prudké, že môže dôjsť k svalovému a následne psychickému ochromeniu plavca.
  2. Ďalším možným rizikom pri plávaní v jazere, môže byť vodná hladina pokrytá vodnými rastlinami. Pri kontakte s vodnými rastlinami je dôležité zachovať rozvahu a prispôsobiť plávanie tak, aby nás výhonky nijakým spôsobom neobmedzili. Musíme sa snažiť ležať na povrchu hladiny, obmedziť prudké pohyby a vyplávať z porastu rovnakou cestou, ktorou sme sa tam dostali.
  3. Súčasťou plávania v sťažených podmienkach je plávanie vo vlnách. Najlepší spôsob ako zdolať rozbúrenú hladinu je tak, že plávame v smere vlnenia rovnakou rýchlosťou ako postupujú vlny. Ak však musíme plávať proti vlnám, je potrebné sledovať vrchol vlny a dychom sa na ňu pripraviť.
  4. Miesta v stojatých vodách, ktorým sa treba vyhýbať, sú miesta bahnité. Sú obzvlášť nebezpečné, lebo je v nich značne obmedzený pohyb plavca a záchrana musí byť poskytnutá čo najrýchlejšie a prakticky je možná len z plavidla, alebo prostredníctvom záchranárskych pomôcok.

 

 Nebezpečenstvo pri bazénoch

Nebezpečenstvo úrazu a poranenia nestrihne na nás iba pri kúpaní v prírode, ale aj pri rekreácií na verejných kúpaliskách či bazénoch. Prinášame pár dobrých rád, ktorými sa vyvarujete nepríjemným zážitkom z leta.

  1. Do bazénov vchádzame v zásade cez priestory na to určenými. Do bazénov vo väčšine verejných kúpalísk je zakázané skákať, pretože hrozí riziko nášho poranenia a poranenia inej osoby.
  2. Po výdatnom obede, je nutné si dopriať pár desiatok minút pauzy, pred ďalším vstupom do bazéna. Hrozí tu riziko žalúdočnej nevoľnosti a problémy s trávením.
  3.  Štatistiky dokazujú, že až 80% detí sa utopí pri dozore dospelých alebo svojich rodičov. Preto ak robíme sprievod deťom, dbajme na ich bezpečnosť. Aj malé zaváhanie (telefonovanie, čítanie knihy, rozhovor, jedenie), pri ktorom stratíme očný kontakt s dieťaťom, môže mať za následok jeho utopenie.
  4. Dlhší pobyt na slnku môže spôsobiť úpal o ktorom ešte ani nevieme. Pri následnom náhlom vstupe do bazéne (skok, pád), môže organizmus dostať šok z chladnej vody a dôjde k utopeniu. Preto sa pred vstupom do bazéna ochladzujme postupne napr. formou sprchy.

Zdroj:
športky, fl
Foto:
SITA

DISKUSIA