Tipy na zlepšenie kondície

Všetci by sme chceli mať zdravie, byť v dobrej psychickej i fyzickej kondícií, ale len málo z nás pre to niečo aj robí. Aby sme mohli byť v dobrej kondícií, musíme svojmu telu dopriať určité činnosti, ktoré nám zlepšia nielen naše zdravie, ale aj celkovú kvalitu a chuť do života. Súbor takýchto činností, ktoré vykonávame v záujme zlepšenia našej kondície a zdravia, môžeme nazvať aj zdravým životným štýlom. Zdravý spôsob života so sebou prináša nielen pravidelná fyzická aktivita, vyvážená a zdravá strava, ale aj dostatok odpočinku v podobe kvalitného spánku, pohyb po čerstvom vzduchu a do istej miery aj otužovanie vlastného tela. Ak hovoríme o dobre udržiavanej kondícií nášho tela musíme spomenúť aj veci, ktorým by sme sa mali vyhýbať. K takýmto činnostiam patrí fajčenie, pitie nadmerného množstva alkoholu, užívanie drog, nezdravá strava, nedostatok pohybu, nezvládanie stresových situácií a negatívne myslenie.

 

Ako sme už spomínali,  pravidelné cvičenie pomáha zlepšovať našu fyzickú i psychickú kondíciu. Cvičenie zohráva dôležitú úlohu pri posilňovaní nášho imunitného systému a tým zabezpečuje prevenciu pred infarktom, srdcovo-cievnymi ochoreniami a pomáha znížiť hladinu cholesterolu v krvi. Pravidelná telesná aktivita má taktiež významný vplyv na znižovanie vysokého krvného tlaku,  zvyšovanie kontroly nad cukrovkou a pomáha znížiť telesnú hmotnosť u väčšiny ľudí.

 

 Súvislosť medzi pravidelným cvičením a zdravým spánkom je mnohým nám už dávno jasná a neustále nám to potvrdzujú aj rôzne štúdie. Zdravý spánok znamená kvalitný spánok, ktorý prispieva k pocitu sviežosti a celkovej pohody na druhý deň. Kvalitný oddych počas noci je veľmi dôležitý pre fyzickú a duševnú kondíciu každého z nás, pričom ho ovplyvňuje mnoho faktorov. Podľa odborníkov by sme mali chodievať spávať pravidelne v tú istú hodinu a rovnako aj v tú istú hodinu vstávať. Tým by sme dosiahli návyk organizmu na pravidelný a potrebný oddych. Ďalej nám ľudia z radov odborníkov radia nepiť kávu po piatej hodine a cvičiť v dostatočnom predstihu pred uložením sa do postele. V neposlednom rade netreba zabúdať na prostredie, v ktorom spíme spolu s lôžkom, vankúšom a perinou.

 

K zlepšovaniu kondície človeka patrí nepochybne aj zdravý a vyvážený jedálny lístok. Vďaka nemu dosiahneme zdravé i pevné telo a je nesmierne dôležitý pri udržiavaní zdravej telesnej hmotnosti človeka. Mnoho z nás je veľmi zmätených, pretože nevieme čo obsahuje tá zdravá kuchyňa, ktorá sa v poslednom čase tak často skloňuje v našom okolí. Je to menej korenia, oleja ? Viacej zeleniny a ovocia ? V skutočnosti väčšina z nás sa chce stravovať zdravo, ale nevie presne ako na to. Stravovať sa zdravo, tak aby to malo účinky na náš organizmus, predstavuje dlhodobý životný štýl a nie len občasné chaotické “zdravé“ obedy. Pritom zdravý a vyvážený jedálny lístok nespočíva v zákazoch alebo vynechávaniach rôznych potravín, ale v ich rovnomernom rozložení počas dňa a v ich dobrom pomere, ktorý zanecháva pozitívne účinky na našom celkovom zdraví.

 

Zásady zdravej a vyváženej stravy:

  • správny pomer sacharidov, tukov a bielkovín k prijatej kalorickej hodnote stravy
  • zdroje sacharidov: celozrnné  produkty, zemiaky, ovsené výrobky, strukoviny, čerstvá koreňová zelenina, ovocie, ovocný cukor, hroznový cukor
  • zdroje bielkovín: živočíšne – morčacie mäso, čerstvé ryby, kuracie mäso, chudé hovädzie mäso, vajcia, syry, tvaroh alebo rastlinné – sójové bôby, zelenina, zemiaky a celozrnné výrobky
  • zdroje tukov: vyberať si rastlinné tuky / tzv. nenasýtené mastné kyseliny/ – repkový olej, olivový olej, tekvicový olej, bodliakový olej, rybí tuk, sézamový olej, orechy
  • denne zjesť 3 porcie zeleniny t.j. 3 x 150gr zeleniny – v rôznych formách – polievka, šalát, dusená zelenina….striedajte farby zeleniny
  • denne zjesť 2 porcie ovocia t.j. 2 x 150gr – jablko, hruška, pomaranč, kiwi….aj pri ovocí treba striedať farby
  • denne vypiť dostatok čistej vody – výpočet potrebného množstva je vaša hmotnosť x 30gr / hmotnosť 70kg = 2,1 litra čistej vody/
  • vaše jedlo rozdelíte na tri hlavné jedlá a dve malé jedlá / desiata resp. olovrant/
  • na hlavné jedlo si rezervujte aspoň 35 minút

K hlavným nedostatkom doby, v ktorej žijeme patrí málo pohybu na čerstvom vzduchu. Pri tom však zabúdame, že kyslík je životodarný prvok a jeho nedostatok v bunkách spôsobuje rôzne ochorenia srdca, poruchy krvného obehu, imunitného systému a mnoho ďalších. Pri úplnej absencií kyslíka v našom tele bunky odumierajú už po 4 minútach a svalstvo prestáva pracovať asi po pol hodine. Preto, ak si chceme udržať dobrú kondíciu nestačí len aktívny pohyb niekde v telocvični, ale aj dostatočný pohyb po čerstvom vzduchu, ktorý nám zabezpečí posilnenie imunitného systému, zmierni únavu, zvýši schopnosť koncentrácie, prirodzenou cestou nám skrášli pleť a nakoniec  nám pridá celkovú životnú energiu a naplní nás radosťou.

 

Na celkovú kondíciu nášho tela vplýva aj jeho odolnosť voči vplyvom okolia. Môžeme konštatovať, že náchylnosť nášho tela na choroby a rôzne alergie sú vlastne neschopnosť nášho organizmu poradiť si s vplyvmi okolia, ktoré by za normálnych okolností nemali byť pre náš organizmus žiadnym problémom. Treba však upozorniť že aj odolnosť nášho tela voči týmto vplyvom môžeme zvyšovať a to vďaka pravidelnému otužovaniu. Ľudia otužovanie veľmi často chápu ako veľmi zložitý a časovo náročný proces, preto sa mu vyhýbajú a nevenujú mu dostatočnú pozornosť. Pritom si stačí uvedomiť, že otužovaniu sa môžeme venovať každý deň bez toho, aby sme si to nejakým zvláštnym spôsobom uvedomovali. Do každodenného posilňovania kondície nášho tela môžeme zaradiť nie veľmi teplé obliekanie, už spomínaný dostatočný pohyb po čerstvom vzduchu, bez ohľadu na počasie, vetranie bytov aj v zime, hlavne v noci, neprekurovanie obývacích izieb, striedanie teplej a studenej vody pri sprchovaní. S otužovaním je najlepšie začať v letných mesiacoch, kedy telo nie je vystavované pravidelnému chladu. Počas sprchovania zmeňte teplotu vody čo na najmenšiu možnú. S takouto vodou sa sprchujte 1-2 minúty denne. Po takomto kúpeli nastane osviežujúci pocit nielen na tele, ale aj na mysli.

 

Keďže žijeme uponáhľaným životným tempom, mnohí z nás zabúdajú na svoje telo a organizmus, čo sa skôr či neskôr prejaví na našom zdraví. Skúsme si vstúpiť do svedomia, a vypestovať si aj s pomocou týchto rád lepšiu fyzickú i psychickú kondíciu, odmenou nám bude každodenná chuť do života.


Zdroj:
FL
Foto:
Photl.com

DISKUSIA