Európsky unikát: Žarnovickú plochú dráhu využívajú svetové hviezdy

Zdroj: SpeedwayClub.sk

ŽARNOVICA - Žarnovická plochá dráha, ktorá je jedinou na Slovensku, zažíva začiatok už svojej 63. sezóny. Mladý Speedway Club Žarnovica dodržal svoj sľub a podarilo sa mu pritiahnuť v rámci predsezónnych tréningov plochodrážne hviezdy na svoj ovál.

Žarnovica má výhodnú polohu, vďaka ktorej je možné dráhu dať skoro na jar, respektíve na konci zimy do zjazdného stavu a tak nielen skvalitniť prípravu domácich pretekárov na sezónu, ale aj prilákať zahraničné hviezdy. Tie totiž poväčšine jazdia poľskú Extraligu, ktorá je najkvalitnejšou plochodrážnou ligou na svete a jednotlivé ligové stretnutia navštevuje aj 10 až 20 000 divákov! Toto sa stalo realitou práve v posledných dňoch. A nielen to, už v nedeľu 3. apríla budú na dráhe prvé preteky, sily si zmerajú Slováci s Čechmi.

Nakoľko v Poľsku je väčšina dráh ešte rozmočených a s prípravou majú zatiaľ problémy aj v Čechách, nehovoriac už o Dánsku, Švédsku, či Rusku, pretekári týchto krajín cestujú do Chorvátska, či Slovinska, aby tam mohli trénovať. Speedway Club Žarnovica však vďaka zlepšenému počasiu a snahe svojich členov urobil zjazdnou svoju dráhu a pretekárom tak skrátil cestovanie za tréningom o niekoľko sto kilometrov. Vďaka tomu od soboty 12. marca prebiehajú takmer denne tréningy na žarnovickom ovále, počas ktorých môžu fanúšikovia vidieť nielen profesionálov z Poľska, ale aj Dánska, Ruska a ďalších krajín. Je to veľký bonus aj pre domácich juniorov, ktorí tak môžu nielen sledovať, ale aj jazdiť spolu s pretekármi širšej svetovej špičky.

Veď byť na dráhe napríklad s Poliakom Januszom Kolodziejom, ktorý patrí medzí svetovú špičku a v minulosti jazdil Grand Prix, dvakrát získal s Poľským národným tímom zlato vo Svetovom pohári družstiev, trikrát bol majstrom Poľska jednotlivcov, to je obrovská príležitosť na učenie sa nielen na dráhe, ale aj v samotnom depe.

Európsky unikát: Žarnovickú plochú Galéria fotiek (6) Zdroj: SpeedwayClub.sk

Okrem už spomínaného Kolodzieja, trénovali na ovále také mená ako Leon Madsen z Dánska (štartoval v Grand Prix 2013, majster sveta juniorských družstiev 2009...), Aleš Dryml (niekoľkonásobný účastník GP, majster Európy 2012, vicemajster sveta juniorov 1999, vicemajster sveta družstiev 1999, majster Európy dvojíc 2004, 2007 a 2009...), Denis Gizatullin (majster Ruska 2007 a 2008, 5. v ME jednotlivcov 2008, bronzový v ME dvojíc 2007, člen reprezentácie Ruska pre Svetový pohár od roku 2003), samozrejme aj domáci Martin Vaculík (majster Európy 2013, víťaz GP Gorzówa 2012, 11. najlepší jazdec sveta 2012, účastník seriálu GP 2013...) a ďalší.

Z kompletných tímov sa na žarnovickom ovále ukázali Unia Tranów, jeden z najúspešnejších klubov poľskej Extraligy posledného desaťročia (víťaz Extraligy 2004, 2005, 2012 a bronzový 2013, 2014 a 2015) a Wanda Kraków, ktorá jazdí síce druhú najvyššiu ligu, no ide taktiež o profesionálny klub s jazdcami, ktorí patria medzi elitu. Toto všetko dáva zase latku plochodrážnej úrovne v Žarnovici na vyšší stupienok a je to predpoklad k rastu tohto športového odvetvia u nás aj napriek nie najľahším podmienkam.

Rozbitá trať je minulosťou

Stav plochej dráhy v Žarnovici, ktorá má slávnu minulosť a štartovali tu stovky kvalitných pretekárov, sa dostal po zmene politicko-spoločenskej situácie v roku 1989 do krízy. S výchovou mladých talentov a podporou domácich jazdcov sa skončilo v priebehu dvoch rokov. Na štadióne sa jazdili jeden či dva preteky v roku. Výnimkou bolo niekoľko sezón s tromi pretekmi. Dráha s dolomitovým povrchom bola väčšinu sezóny zarastená trávou a iba pred pretekmi dostala svoj typický vzhľad. Aby ju viac využili, začali na nej organizovať v zime preteky áut.

Prvotná myšlienka pretekov na zamrznutom a zasneženom ovále, kedy trať neutrpí prakticky žiadnu ujmu, sa za tie roky splnila iba dvakrát. Inak dostávala dráha určená výhradne pre motorky poriadne zabrať. Po roku 2011, keď vznikol ako reakcia na zlý stav plochej dráhy nový Speedway Club Žarnovica, nabrala situácia rýchly spád. Začalo sa s výchovou mladých talentov, podporou reprezentácie, organizovaním tréningov a hlavne zvýšením počtu medzinárodných podujatí na 7 až 9 ročne.

Problémom však zostávali zimná či jesenná akcia pretekov áut. Po doslova demolačných pretekoch áut na jeseň v roku 2013 pretiekol pohár trpezlivosti žarnovických plochodrážnych nadšencov a s pomocou domácich obyvateľov a samozrejme aj vedenia Mesta Žarnovica dosiahli ukončenie tejto činnosti. Pozostatky z nej sa však v dráhe ukrývajú dodnes a občas v podobe nebezpečných kameňov vyjdú na povrch dráhy.

Rekonštrukcia priniesla zmeny

Po zákaze automobilových pretekov na žarnovickej plochej dráhe, ktorý podporili aj posudky odborníkov a projektantov takýchto dráh, sa podarilo mestu s podnetom od Speedway Clubu Žarnovica získať dotáciu v rámci výzvy na rekonštrukciu štadióna z Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu. Spoločne s finančnými prostriedkami z mesta a klubovej kasy bola prevedená rekonštrukcia povrchu dráhy a jej odvodnenia, vďaka ktorej dráha patrí svojou kvalitou opäť medzi európsku špičku. Ukázalo sa to hneď v sezóne 2015, kedy s jej úpravou neboli prakticky žiadne problémy ako tomu bolo v minulosti.

 

  • Autor: © Zoznam/
  • FOTO: SpeedwayClub.sk
  • Zdroj: Martin Búri

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy