Fortuna liga láka! Počas jesene naživo sledovalo zápasy viac ako štvrť milióna fanúšikov

Ivan KozákIvan Kozák Zdroj: Fortuna liga

V jesennej časti Fortuna ligy 2019/20 si na tribúny našlo cestu takmer o 37 000 fanúšikov viac, ako tomu bolo pred rokom. „V prvých 18-tich kolách zápasy Fortuna ligy sledovalo naživo viac ako štvrť milióna fanúšikov,“ hovorí v rozhovore prezident Únie ligových klubov Ivan Kozák.

  • Jesenná časť našej ligy sa skončila pred niečo vyše mesiacom. Aké dojmy vo vás zanechala?

"Prevažujú výrazné pozitíva. Jeseň mala opäť európsky nádych vďaka fantastickému postupu Slovana Bratislava do skupinovej fázy Európskej ligy. Druhú sezónu po sebe sme v skupinovej fáze mali svojho zástupcu, keď Slovan nadviazal na svojho najväčšieho rivala Spartak Trnava. Napriek dominancii Slovana po osemnástich jesenných kolách je Fortuna liga stále mimoriadne zaujímavá, veď o prvú šestku bojuje sedem tímov, od štvrtého Ružomberka až po desiatu Sereď. Nás veľmi teší kontinuálny rast čísel návštevnosti i sledovanosti ligového futbalu v televízii aj napriek tomu, že dva kluby stále hrajú mimo svojich štadiónov."

  • Hovorí sa o počte cudzincov či mladých hráčov v našej lige. Aký je váš názor na tieto témy?

"Fortuna lige je mladá súťaž s potenciálom rastu. Samozrejme, kvalitou sa nikdy nebudeme môcť porovnávať s európskou elitou, ktorá je z hľadiska financií úplne niekde inde. Sme však zaujímaví tým, že poskytujeme možnosť rozvoja mladých hráčov. Našu ligu vďaka talentovaným mladíkom skautujú kluby z takých krajín ako Belgicko, Holandsko či Taliansko. To je výsledok kvalitnej práce klubov Fortuna ligy. Viac ako 37% futbalistov, ktorí u nás na jeseň hrali, sú vekom pod hranicou, keď môžu reprezentovať svoje krajiny v kategórii do 21 rokov. To je zaväzujúce číslo.

K téme cudzincov poviem jednoznačne, že zaujímavých mladých hráčov zo zahraničia v našej lige vítame. Nepovažujem za správne, aby sme neustále spochybňovali niektoré tímy pre ich prácu so zahraničnými hráčmi. Je totiž logické, že kluby hľadajú talentovaných chlapcov v rámci svojich možností. Kvalitní mladí slovenskí či európski hráči majú vysokú cenu, a preto sa musia kluby zameriavať aj na cudzincov. Na tom nie je nič zlé, je to dokonca prínos pre Fortuna ligu. Veď nezabúdajme, že aj vďaka kvalitnému skautingu klubov ako AS Trenčín boli súčasťou našej ligy napríklad brazílsky reprezentant Wesley, či jeden z veľkých talentov svetového futbalu Leon Bailey, ktorý hrá v Bayeri Leverkusen. "

  • V úvode ste spomenuli stúpajúcu návštevnosť či sledovanosť televíznych prenosov. Môžete fanúšikom priblížiť konkrétne čísla?

"Obrovským impulzom pre rast návštevnosti bolo, samozrejme, otvorenie Národného futbalového štadióna na Tehelnom poli v Bratislave. Celkovo sme zaznamenali rast na úrovni viac ako 16%, na tribúny si našlo cestu o takmer 37 000 fanúšikov viac ako počas jesene v predchádzajúcej sezóne. V prvých osemnástich kolách aktuálneho ročníka sme prekročili hranicu štvrť milióna fanúšikov, čo je výborné. Futbal je lídrom návštevnosti v kolektívnych športoch a túto pozíciu si chceme udržať. Stále máme dva kluby, ktoré nehrajú na svojich štadiónoch, a tak je reálne, že pri úplnom vyriešení infraštruktúry budeme atakovať prekročenie priemernej návštevy 3000 fanúšikov na jedno stretnutie. Ak sa na tieto čísla pozrieme pomerovo, aj voči okolitým krajinám sme na tom primerane, ale našou ambíciou je ďalej rásť.

Sledovanosť televíznych prenosov vieme merať najmä vďaka našej spolupráci s verejnoprávnou televíziou. Tak, ako pri návštevnosti, aj tu je futbal lídrom medzi kolektívnymi športmi. Trhový podiel futbalových prenosov vo vekovej kategórii 12+ atakuje hranicu 8 percent, čo vnímame maximálne pozitívne, medzisezónne sme narástli o viac ako pol percentuálneho bodu. Obrovské čísla dosahovali zápasy našich pohárových účastníkov. Sme radi, že sa nám spoločne s klubmi podarilo prostredníctvom našej marketingovej spoločnosti ÚLK Marketing zabezpečiť, že všetky domáce zápasy našich zástupcov v európskych súťažiach boli na televíznych obrazovkách, čo v minulosti nebývalo štandardom."

Ivan Kozák Galéria fotiek (5) Zdroj: Fortuna liga

  • Čomu pripisujete tento rast?

"Atraktivita Fortuna ligy rastie, čo nám potvrdzujú aj výsledky prieskumu, ktorý realizovala spoločnosť Kantar Media pre UEFA v roku 2019. Oproti roku 2016, keď sa robil rovnaký prieskum, sme vo všetkých sledovaných kritériách narástli minimálne o 5 percent. V tomto prieskume dokonca fanúšikovia ocenili stúpajúcu atraktivitu nárastom o 12 percent. Určite to má súvis s výbornou prácou klubov. Mnohé sa snažia produkovať behavý a ofenzívny futbal s vysokým počtom gólov, ale svoje urobila aj zmena hracieho modelu. Vypadlo viacero zápasov, ktorých náboj nebol až taký vysoký, keďže sa odohrávali medzi tímami v strede tabuľky. Teraz je napätie na oboch póloch tabuľky, v boji o európske pohárové miestenky, ale aj o udržanie sa. Zároveň všetky kluby chcú hrať v nadstavbovej časti o titul a boj o tieto priečky robí našu ligu zaujímavejšou."

Ivan Kozák Galéria fotiek (5) Zdroj: Fortuna liga

  • Ste spokojný s takýmto vývojom?

"Určite áno, to bol náš cieľ, keď sme pracovnej skupine predložili návrh na úpravu hracieho modelu. Naši ľudia sa zároveň zaoberali aj vyžrebovaním. Došlo k úpravám, ktoré zabezpečili, že vo Fortuna lige sú lepšie rozložené atraktívne zápasy a napätie tak graduje. Pevne verím, že budeme schopní tento trend udržať."

  • Aké výzvy stoja pred Fortuna ligou a Úniou ligových klubov v roku 2020?

"Pripravujeme jeden naozaj veľký projekt, ktorý spustíme hneď v úvode tohto roka. Pôjde o pokračovanie Futbalu v meste, projekt však naberie iný rozmer. Viac sa fanúšikovia dozvedia už čoskoro. Chceme sa výraznejšie aktivovať aj v e-sport priestore. Myslím si, že fanúšikovia sa budú mať na čo tešiť nielen v najbližšom polroku, ale aj v budúcej sezóne.

Za posledný rok sa naplno rozbehla aj naša marketingová spoločnosť ÚLK Marketing, ktorá už v prvých dvoch sezónach fungovania dokázala zabezpečiť výrazný rast príjmov Fortuna ligy. Tieto príjmy sa prerozdeľujú klubom a našou ambíciou je, aby naďalej rástli. Hľadáme priestor v debatách s našimi aktuálnymi, ale aj potenciálnymi novými partnermi. Futbal je svetový fenomén, je dôležité, aby sme aj na Slovensku naskočili na pozitívne trendy z okolitých trhov.

Dôležitou témou, ktorú sme odštartovali, je aj aktívna komunikácia futbalu voči ovplyvňovaniu zápasov. Futbal je jediný šport, ktorý aktívne bojuje proti týmto neduhom. Chceme ukázať, že je to krásny a čistý šport. Spoločne so Slovenským futbalovým zväzom aktívne pracujeme na implementácii systému VAR do Fortuna ligy, zatiaľ do zápasov s priamym televíznym prenosom. Bol by to ďalší dôležitý krok, hoci musím povedať, že ani VAR nie je všeliek, čo vidíme aj v okolitých krajinách."

 

Viac o téme: ÚLK Ivan Kozák Fortuna liga
  • Autor: © Zoznam/
  • FOTO: Fortuna liga
  • Zdroj: PR článok
Staršie správy

Videá

 
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy