Ruský nováčik v efjednotke pod paľbou kritiky: Zasiahnite skôr, ako niečo spraví!

Ruský pilot F1 Nikita Mazepin vo svojej tradičnej polohe počas veľkej cenyRuský pilot F1 Nikita Mazepin vo svojej tradičnej polohe počas veľkej ceny Zdroj: SITA/AP/Antonio Calanni

MOSKVA – Neváhal zverejniť sexistické video, v ktorom z pozície spolujazdca obchytkáva mladú modelku Andreu D´Ivalovú, na trati predvádza jeden zvláštny manéver za druhým, no a mnohých fanúšikov škrie aj fakt, že jeho otec patrí k najbohatším ruským podnikateľom.

Reč nie je o nikom inom ako o Nikitovi Mazepinovi, jazdcovi tímu Haas a nováčikovi v kráľovnej motoršportu.

Peniaze vládnu svetu a bohužiaľ aj tomu športovému. Ruku na srdce, predovšetkým vďaka poriadne tučnému balíku dolárov si mohol syn vplyvného ruského oligarchu Dmitrija Mazepina splniť svoj formulový sen.

Rodina Mazepinovcov je úspešná na všetkých frontoch. Nikitov otec absolvoval Moskovský štátny inštitút medzinárodných vzťahov a neskôr aj Petrohradský inštitút pre ekonomiku a manažment. Dnes je väčšinovým akcionárom a šéfom spoločnosti Uralchem Integrated Chemicals Company.

Kvalitné vzdelanie má aj jeho mama, tá vyštudovala Moskovskú štátnu univerzitu. Prestížnu školu v hlavnom meste Ruska navštevuje taktiež Nikita, ktorý študuje na magisterskom stupni a nevyhne sa ani základnej vojenskej službe.

Ruský pilot F1 Nikita Galéria fotiek (7) Zdroj: SITA/AP/Sergei Grits

Mladý Mazepin má však celkom iné priority. Študentské povinnosti síce neberie vôbec na ľahkú váhu, no prednosť má kariéra v prestížnej efjednotke, do ktorej vletel ako víchor. Miesto v sedačke amerického tímu Haas mu mal zabezpečiť jeho bohatý otecko, ktorý neváhal minúť milióny dolárov, aby synátora dostal medzi motoršportovú elitu.

Miliardárov syn v F1

Nebudeme tárať do vetra, ak vyhlásime, že Dmitrij má veľký vplyv na Nikitovu kariéru. Už pred piatimi rokmi kúpil tím vo formule 3 od Jeana Alesiho a dôležitú úlohu v kariérnom raste svojho milovaného zohral aj o úroveň vyššie v F2.

Neskôr sa snažil pre Nikitu zaistiť miesto v najprestížnejšom seriáli, podobne ako kanadský miliardár Lawrence Stroll pre svojho syna Lancea. Mazepin mal záujem kúpiť tím Force India (dnes už Aston Martin), no predbehol ho práve Stroll. Nepochodil ani vo Williamse, no do tretice už mohol otvárať šampanské.

V americkej stajni, ktorý vlastní Gene Haas, je Mazepin jedným z hlavných akcionárov a najdôležitejším sponzorom tímu je spoločnosť Uralkali, jeden z najväčších producentov technického uhličitanu draselného na planéte.

Šepkalo sa, že ambiciózny Rus, ktorého čistý majetok sa odhaduje na viac ako sedem miliárd dolárov, netúži iba po zmluve pre syna, ale že má záujem dokonca o celú stajňu.

Ruský pilot F1 Nikita Galéria fotiek (7) Zdroj: SITA/AP/Luca Bruno

Tak, či onak, Mazepin má okolo seba vytvorené dokonalé podmienky, o akých môžu mnohí pretekári len snívať. Mladučký pilot z najväčšej krajiny sveta má ukážkovú podporu ultra bohatej rodiny, plné vrecká peňazí, ale na trati to nie je žiadna veľká sláva.

Ako väčšina špičkových pretekárov, aj on začínal na motokárach, aby postupom času prešiel do formulových sérií. V nižších kategóriách sa väčšinou len trápil a neurobil žiadnu väčšiu dieru do sveta. Prvý pozoruhodný výsledok zaznamenal až v roku 2018, keď skončil v sérii GP3 na druhom mieste za dnes už nebohým Francúzom Anthoineom Hubertom.

V prvom roku vo F2 sa mu vôbec nedarilo, hoci pôsobil v silnom tíme ART Grand Prix, obsadil len osemnáste miesto a jeho motoršportová kariéra bola vo vážnom ohrození. Pre zaujímavosť, Mazepinov vtedajší tímový kolega Nyck de Vries vybojoval majstrovský titul.

V predošlej sezóne to bola celkom iná káva, Mazepin jazdil za tím Hitech Racing a ovládol dve veľké ceny, z triumfu sa radoval na okruhoch v Silverstone a Mugelle. V celkovom poradí šampionátu skončil piaty za kvartetom Mick Schumacher, Callum Ilott, Juki Cunoda a Robert Shwartzman.

Horšie to už byť nemôže

Traja zo spomínanej pätice talentovaných pilotov už zarezávajú v efjednotke, Juki Cunoda jazdí v AlphaTauri a Mick Schumacher s Nikitom Mazepinom obsadili voľné sedačky v Haase.

Mazepin je len štvrtým Rusom v najpopulárnejšom motoristickom seriáli sveta po Sergejovi Sirotkinovi, Daniilovi Kvjatovi a Vitalijovi Petrovovi. Nutno podotknúť, že ani jeden z nich sa výraznejšie nepresadil. Po rovnakom chodníčku zatiaľ kráča aj dvadsaťdvaročný jazdec stajne sídliacej v Banbury. Mazepin ešte ani raz nebodoval a jeho tímový kolega a syn legendárneho Nemca Michaela Schumachera ho pravidelne poráža priepastným rozdielom.

Najlepšie umiestnenie dosiahol na mestskom okruhu v Baku, kde porazil Nicholasa Latifiho na Williamse a taktiež aj sedemnásobného majstra sveta Lewisa Hamiltona, ktorý však spackal reštart pretekov a prepadol sa na úplné dno.

Kým sa začneme pohoršovať nad výsledkami a najmä výstrelkami temperamentného Mazepina, je férové pripomenúť, že ruský mladík jazdí za suverénne najslabší tím v štartovom poli a akýkoľvek bodový zisk by sa rovnal malému zázraku. Šéf tímu Günther Steiner už pred štartom prvých pretekov v Bahrajne deklaroval, že Haas nebude vyvíjať ani v priebehu ročníka a všetko úsilie i zdroje investuje do budúcoročného monopostu.

Ruský pilot F1 Nikita Galéria fotiek (7) Zdroj: SITA/AP/Sergei Grits

V tomto ročníku je to jedna veľká katastrofa. Nováčikovia Mazepin i Schumacher sa ešte stále oťukávajú a zoznamujú s drsným a hektickým svetom efjednotky, no kým Mick odvádza poctivú prácu a zo slabučkého auta žmýka maximum, jeho tímový kolega je akoby odtrhnutý z reťaze a svojím nebezpečným a agresívnym štýlom jazdy ohrozuje všetkých naokolo.

Zoznam Mazepinových prúserov je naozaj bohatý, divoký Rus zatiaľ odkrúžil len pätnásť veľkých cien, no aj za ten čas toho stihol navystrájať viac než dosť. Lakte vystrkoval už počas kvalifikácie na Veľkú cenu Bahrajnu, keď predbiehal súperov tesne pred nájazdom do rýchleho kola, a podobný "kúsok" zopakoval aj v Imole, Baku či Zandvoorte.

Nebezpečné manévre ruského pilota neušli pozornosti traťových komisárov, ktorí mu naparili trest za kolíziu so Schumacherom v Monze, za ignorovanie žltých vlajok v Rakúsku a Portugalsku, ale taktiež za prekážanie Landovi Norrisovi v kvalifikácii na Veľkú cenu Španielska.

Summa summarum, Mazepin doposiaľ nazbieral päť trestných bodov. So štipkou nadsázky, ak by túžil zopakovať svoj výkon z lanskej edície F2, v ktorej si vyslúžil honor "najtrestanejší pretekár roka", musel by schytať ďalších šesť trestných bodov. Pre blonďavého Rusa evidentne žiaden problém.

Ale späť do reality.

Od amerického tímu, ktorého auto zdobí výrazná kombinácia ruskej trikolóry, sa v tejto sezóne nečaká nič, preto je nad slnko jasnejšie, že ak budú Nikita a Mick s niekým reálne pretekať, tak jedine medzi sebou. A chlapci to zobrali priamo od podlahy, fanúšikom servírujú tvrdé súboje, neskoré manévre a neprekážajú im ani provokácie a slovné prestrelky pred novinármi.

Sprvoti sa zdalo, že Schumacher je v tom všetkom nevinne a len reaguje na bláznivé ataky svojho ambiciózneho kolegu, ale aj trpezlivosť inak veľmi rozhľadeného a pokorného Nemca má svoje hranice a postupom času začal tiež prilievať olej do ohňa.

Prečítajte si tiež: Schumacher a Ferrari? Jedinečné spojenie, ktoré by dojalo celý formulový svet

Jeden z najpikantnejších stretov mladých pilotov Haasu sa odohral na holandskej trati v Zandvoorte, kam sa F1 vrátila po dlhých 36 rokoch. Mazepin so Schumacherom si na trati nič nedarovali a ich konflikt pokračoval aj v médiách.

"Z nejakého dôvodu som sa na trati znovu stretol so svojim tímovým kolegom. Naozaj tomu nerozumiem, ale asi to už tak je, zdá sa, že to už má tak v hlave. Chce byť za každú cenu predo mnou, čo je v poriadku, neprekáža mi to. Myslím si však, že brániť sa takto agresívne proti tímovému kolegovi v situácii, keď nemáte čo získať možno nie je ten správny prístup," sťažoval sa Schumacher pre Sky Sports.

"Za mňa osobne môžem povedať, že je mi úplne jedno s kým bojujem. Robím to s rešpektom a nemienim nikomu darovať viac než by som mal. So Schumacherom nemám žiaden problém, ale chcem byť pred ním," reagoval Mazepin.

To, že v Haase nie je všetko s kostolným poriadkom, si uvedomuje aj šéf tímu Günther Steiner, ktorý sa snaží túto situáciu riešiť, no zatiaľ bezvýsledne.

Jazdci tímu Haas - Galéria fotiek (7) Zdroj: SITA/AP/Sergei Grits

Potrestajte ho

Bývalý nemecký pretekár F1 Timo Glock zašiel ešte ďalej a komisárom odkázal, že by mali konečne rázne zakročiť a Mazepina exemplárne potrestať skôr, ako dôjde k vážnej nehode. "Problém je v tom, že zakaždým zasiahnu až vtedy, keď je príliš neskoro. Ak by sa manéver v Zandvoorte odohral v nesprávny okamih, Mick mohol vletieť do boxovej uličky. Ja by som zasiahol včas. Predvolať ho a ak to nepomôže, zákaz štartu," nechal sa počuť Glock v rozhovore pre speedweek.com.

"Takéto správanie nie je športové a nebudeme to tolerovať," pridal sa riaditeľ pretekov Michael Masi, ktorý ale zastáva názor, že Mazepin nie je jediným pilotom, ktorý pravidelne navštevuje komisárov. "Nie je dôvod na znepokojenie. Každý incident posudzujeme samostatne. Ak je nutné prešetriť ho, komisári tak urobia a rozhodnú, či je alebo nie je potrebné uložiť trest," odkázal Masi.

A čo na svoje prehrešky hovorí sám Nikita Mazepin?

Podľa slov mladého pretekára bolo hlavným problémom mizerných výkonov v prvej polovici sezóny šasi, ktoré malo byť až o štyri kilogramy ťažšie než má Schumacher. Mazepin bol údajne veľmi nespokojný a od šéfa americkej stajne mal pýtať šasi svojho tímového kolegu, čo Steiner zmietol zo stola.

Napokon sa ľady predsa len pohli a posledný tím v súťaži o Pohár konštruktérov vyrobil nové. Spoľahlivejší podvozok mal k dispozícii už na legendárnej trati v Spa a ľahší monopost si nevie vynachváliť. "Moje tempo na jedno kolo sa výrazne zlepšilo už v prvom voľnom tréningu. Začiatkom roka som stratil sebadôveru, keďže auto nerobilo to, čo malo robiť. Teraz sa ukazuje, že som mal pravdu. Faktom je, že monopost je ľahší, rýchlejší a som si istý, že sa to bude len zlepšovať," tešil sa Mazepin.

Ruský pilot F1 Nikita Galéria fotiek (7) Zdroj: SITA/AP/Sergei Grits

Je zbytočné popierať, že horkokrvný Moskovčan nemá veľa fanúšikov a za jediný rok si vyrobil viac nepriateľov ako priateľov, no vo veku iba dvadsaťdva rokov má prakticky celú kariéru ešte len pred sebou.

"Bojoval som dosť dlho, aby som dostal rovnakú príležitosť. Som šťastný, že ju konečne mám. Ako nováčik v F1, ktorý bojuje so superhviezdami s množstvom skúseností, sa však stále musím zlepšovať v mnohých oblastiach," uvedomuje si štvrtý najmladší pilot v súčasnej efjednotke.

Dobrou správou pre Nikitu Mazepina je, že nevýrazné výkony, množstvo nezmyselných incidentov a ani interný súboj s Mickom Schumacherom ho nestáli miesto v F1. Stajňa koncom septembra potvrdila, že si zachová súčasnú zostavu aj pre sezónu 2022.

Monospost pre budúci rok vzniká pod dozorom talianskeho inžiniera a dlhoročného pracovníka Ferrari Simoneho Restu, čo len potvrdzuje ambíciu tímu napraviť si pošramotenú povesť a vrátiť sa do bojov v strede štartového poľa.

Viac o téme: Timo Glock Gene Haas Mick Schumacher Lance Stroll Haas Lando Norris Michael Masi Nikita Mazepin Günther Steiner Juki Cunoda Lawrence Stroll Dmitrij Mazepin Callum Ilott Robert Shwartzman Simone Resta
 
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy