Niečo, čo tu ešte nebolo: Rodina F1, nastražte uši a prichystajte krčné tepny!

Max Verstappen a Charles Leclerc odpovedajú na otázky novinárov pred víkendom v BahrajneMax Verstappen a Charles Leclerc odpovedajú na otázky novinárov pred víkendom v Bahrajne Zdroj: Profimedia

BRATISLAVA/KOŠICE – Trojmesačné suchoty sú definitívne ukončené a sezóna F1 2023 môže odštartovať. Nové očakávania, výzvy, dychtiví fanúšikovia po celom svete...

Tímy sa zhromaždili v Bahrajne, jazdci si oblečú kombinézy, mechanici pracujú od svitu do mrku, aby čo najkvalitnejšie pripravili monoposty svojich pilotov na prvé preteky sezóny. 10 tímov, 20 pretekárov a milión stupňov napätia.

Ani my nezaháľame a pred štartom sezóny sme si pre vás pripravili okrem kvízu aj pohľady nás, dvoch redaktorov, Ondreja Hercega a Patrika Semana, oduševnených fanúšikov formuly 1.

A prečo NIEČO, ČO TU EŠTE NEBOLO? Pretože v histórii nášho portálu ide o prvý článok o F1 v takomto formáte. Tak sa pohodlne usaďte, nasaďte prilbu, zhasnite červené svetlá a z redakcie vám želáme príjemné čítanie!

1. Sezóna 2023 je tu! Krčná tepna pripravená, červené svetlá čochvíľa zhasnú. Na čo všetko sa počas nej môžeme tešiť?

OH: Tešiť sa môžeme na dychberúce súboje, hromady nahnevaných vysielačiek, naháňanie Red Bullu, neočakávané výjazdy bezpečnostného vozidla, zrážky, havárie, plno emócií, často i nepochopiteľné rozhodnutia viacerých tímov.

Nehovoriac o traťových komisároch, nad ktorých uzneseniami sa dá často iba nechápavo krútiť hlavou a márne hľadať logické vysvetlenie. F1 je jedna veľká šou a počas každého víkendu sa stane niečo, o čom sa dá debatovať až do nasledujúcich pretekov.

PS: Želám si, aby sme boli svedkami čo najväčšieho počtu strhujúcich predbiehacích manévrov a zimomriavkových momentov, ktoré dvíhajú fanúšikov zo sedadiel. V kútiku duše verím, že uvidíme vyrovnaný boj o titul a že do záverečnej Veľkej ceny Abú Dhabí nebude rozhodnuté o novom majstrovi sveta.

Pozornosť bude pútať premiérová Veľká cena Las Vegas či rekordných šesť kvalifikačných šprintov. Formula 1 je aj o zákulisných bojoch, intrigách a neraz aj o špinavostiach či podvodoch. Boli by sme veľmi naivní, keby sme si mysleli, že rok 2023 bude výnimkou.

2. Max Verstappen cieli na zlatý hetrik a všetko hrá prím pre neho. Auto, tím, koncept. Býci navyše vyzerali na predsezónnych testoch v Bahrajne najdominantnejšie. Čo môže zastaviť Verstappena a Red Bull od ďalšieho titulu?

OH: Slovami klasickými, Red Bull a Maxa Verstappena môžu od titulu zastaviť asi jedine oni sami. Videli sme minulý rok v plnej nahote i kráse, že ak si všetko dokonale sadne, tak Red Bull je v takej forme prakticky neporaziteľný.

Verstappen bol sústredený každé preteky, vyhol sa zbytočným chybám a keď k tomu pripočítame spoľahlivý tím za ním, plus fungujúci monopost, 15 víťazstiev z 22 podujatí bolo logickým vyústením. Najpôsobivejšie bolo, že po celý čas boli pokojní a nepanikárili, pretože vedeli, že majú najlepšie auto, a ak budú robiť všetko, čo treba, tak titul skončí v ich rukách.

Max Verstappen Galéria fotiek (8) Zdroj: SITA/AP/Frank Augstein

PS: Red Bull nemal ani jeden dôvod niečo meniť, veď sedemnásť víťazstiev v lanskej sezóne (Verstappen – 15, Pérez – 2) hovorí za všetko. "Býci" pod taktovkou inžinierskeho génia Adriana Neweyho zvládli prechod na novú éru F1, keď ako jediní trafili koncept monopostu a ukončili tak hegemóniu Mercedesu.

Krátko pred štartom novej sezóny môžeme skonštatovať, že stajňa Christiana Hornera disponuje jednoznačne najlepšou technikou, sebavedomím, vyzretým a takmer nechybujúcim hlavným pilotom a tiež solídnou dvojkou, ktorá je schopná priložiť ruku k dielu a pomôcť zakaždým, keď je to potrebné.

Čo môže zastaviť Verstappena a tím z Milton Keynes od zlatého hetriku? Zrejme len vlastné chyby a séria naozaj nepredvídateľných okolností. A možno aj prešľapy z minulosti. Majme na pamäti, že za prekročenie rozpočtového stropu im FIA okrem pokuty udelila aj trest v podobe zníženia času, ktorý môžu stráviť vo veternom tuneli a pri výpočtoch CFD.

3. Mercedes prežil rok, na aký nie je zvyknutý. Problémy s poskakovaním monopostu, najmä v prvej polovici priemerný výkon auta, Hamiltonova frustrácia. Na čo sa majú pripraviť fanúšikovia strieborných šípov?

OH: Prvá polovica minulej sezóny bola doslova katastrofou a najmä u Hamiltona bolo cítiť, že na takúto nepriazeň osudu nie je príliš zvyknutý. Všetci vieme, že nežičlivosť svojho údelu nezvláda s gráciou, akú by sme čakali u tak skúseného šampióna.

Predpokladám, že George Russell začne čoraz viac "vystrkovať rožky" a len tak sa neuspokojí s rolou dvojky a Hamiltonovi minimálne poriadne podkúri, možno i niečo viac. Titul je v podaní Mercedesu tzv. long-shot, kvalitatívne nebudú a za súčasnej konštelácie ani nemôžu stačiť na Red Bull. Vidím ich na boj o druhé miesto v pohári konštruktérov s Ferrari.

Lewis Hamilton Galéria fotiek (8) Zdroj: SITA/AP/Frank Augstein

PS: Majstrovskými titulmi zhýčkaný Mercedes by rok 2022 najradšej zahodil do koša. Až tretie miesto v Pohári konštruktérov a Hamiltonova rozpačitá sezóna bez jediného víťazstva predsa nemohli nemeckého giganta uspokojiť.

Fanúšikovia "strieborných šípov" ale nemusia zúfať. Zdá sa, že v Brackley svitá na lepšie časy, hoci manko na Red Bull je viac než zrejmé. Tím Tota Wolffa ostal verný odvážnemu konceptu "bez bočníc" a vyriešil problémy s poskakovaním, ktoré ho trápili väčšinu minulého ročníka. Zlou správou je, že výkonnostne stále zaostáva, čo sa odzrkadľuje hlavne na rovinkách.

Lewis Hamilton a George Russell tvoria na prvý pohľad dokonale zohraný tandem, no zdanie klame. Ruku na srdce, budú britskí piloti spolu tak dobre vychádzať aj za predpokladu, že sa zapoja do naháňačky o titul majstra sveta? To sotva... Prvý menovaný stále sníva sen o rekordnej ôsmej trofeji, druhý je hladný ako vlk, a ak zacíti korisť, už ju nepustí.

4. Ferrari s výnimkou prvých pár pretekov pripomínalo v roku 2022 hotovú katastrofu. Na titul čakajú od roku 2007. Čo musia urobiť, aby sa skončilo toto trápenie?

OH: Ďakujem za Vaše otázky, poprosím ďalšiu. Ako fanúšik Ferrari by som posledné roky najradšej vymazal z pamäte. V poriadku, teraz vážne. Rodina Scuderie Ferrari si mohla povedať, že v tíme sa niečo deje, keď z tímu odišiel šéf Mattia Binotto a nahradil ho Frédéric Vasseur. Stajňu zabíjali ich vlastné rozhodnutia priamo v paddocku, vytvárali zbytočnú vojnu medzi jazdcami, poriadne škody narobil aj fakt, že tím nemal jasnú tímovú jednotku.

Pritom s čistým svedomím tvrdím a som bytostne presvedčený, že Charles Leclerc je materiál na majstra, a jazdiť v tíme, ktorý stojí pevne za ním, už by možno pri jeho mene v kolónke tituly nesvietila nula. I on však musí dozrieť do bodu, keď nebude páchať zbytočné chyby a počas celých pretekov zostane 200-percentne sústredený. Rovnako tak Carlos Sainz, u neho platí predošlé konštatovanie dvojnásobne.

Carlos Sainz Galéria fotiek (8) Zdroj: SITA/AP/Frank Augstein

Ferrari teda musí stanoviť jasnú jednotku tímu (Leclerc), upustiť od svojho talianskeho emocionálne založeného štýlu rozhodnutí a byť viac racionálne a chladné, napríklad ako Toto Wolff v Mercedese so svojím stoickým rakúsko-nemeckým pokojom, správne volená taktika, ktorá bude mať krištáľovo jasnú logiku, k veci by tiež dopomohlo, keby počúvali samotných jazdcov počas pretekov, pretože sám pretekár vie a vidí, ako sa správa jeho monopost na trati.

V prípade Ferrari však nemožno vylúčiť nič. Pozitívne či negatívne, keďže ide o tím, ktorý je často ovládaný talianskou náturou, a teda skôr emóciami a nie racionálnym zmýšľaním.

PS: Otázka za milión...

V Maranelle, pochopiteľne, neostal kameň na kameni. Po spackanej sezóne, ktorá odštartovala famóznym double v Bahrajne a šnúrou niekoľkých znamenitých výsledkov, ale pokračovala a vyvrcholila sériou absurdných a hanebných zlyhaní, sa porúčal ostro kritizovaný šéf Mattia Binotto aj hlavný stratég Iñaki Rueda.

Scuderia, vedená novým bossom Frédéricom Vasseurom, počas predsezónnych testov neoslnila, ale ani nesklamala. Charles Leclerc na nedávnej tlačovke pripustil, že monoposty SF-23 budú o niečo rýchlejšie na rovinkách a možno sa budú trochu viac trápiť v zákrutách.

Ak chce ikonická značka konkurovať Red Bullu a ukončiť šestnásťročné čakanie na majstrovský titul, musí najskôr upratať pred vlastným prahom. Personálne zmeny vnímam pozitívne, Vasseur pôsobí ako muž na správnom mieste, ale až čas ukáže, či zvládne ustáť enormný tlak náročného talianskeho prostredia.

Považujem za nevyhnutné, aby nový šéf červenej rodiny určil jasnú tímovú jednotku a rozhodoval na základe rácia a nie emócií. Súčasný Red Bull vyzerá ako dokonale namazaný stroj, ale pokiaľ Ferrari zvládne proces veľkého jarného upratovania a nezaspí na vavrínoch, môže už v dohľadnej dobe seriózne uvažovať o útoku na titul.

5. Fernando Alonso zmenil tím a bude jazdiť za Aston Martin popri Lanceovi Strollovi, ktorého otec Lawrence je majiteľom stajne. "El Nano" nepatrí zrovna medzi "poslušných" jazdcov a povie si svoje, ako bude (ne)fungovať táto spolupráca?

OH: Už dávno som nemal také obavy o kooperáciu tímu a pilotov, ako v prípade Astonu. Anabáza Sebastiana Vettela tu dopadla sklamaním, čo sa môže stať aj v prípade Alonsa, ibaže je tu jeden podstatný fakt, na ktorý netreba zabúdať. Narozdiel od Vettela je Alonsova povaha prchká, opäť typická južanská a neviem si predstaviť, že ako "starý pes" zrazu stiahne chvost a bude poslušne prikyvovať na pokyny, ktoré nie sú v súlade s jeho presvedčením.

Na trati uvidíme prevahu Fernanda nad Lanceom, o tom prakticky vôbec nepochybujem. Alonsa totiž dlhé roky považujem za najlepšieho šoféra spomedzi celého štartového roštu, zatiaľ čo pri Strollovi juniorovi si kladiem otázku, či by vôbec ešte bol v F1, nebyť jeho otca majiteľa. Som si istý, že v prípade Astonu Martin bude o čom debatovať, možno aj po každých pretekoch.

Fernando Alonso, najstarší pretekár Galéria fotiek (8) Zdroj: SITA/AP/Frank Augstein

PS: Keď vlani v auguste uzrela svetlo sveta správa, že Fernando Alonso presadne z Alpinu do Aston Martinu, mnohí len ohŕňali nosom a krútili hlavou. Ja tiež. To, čo sa spočiatku javilo ako fatálna chyba a ďalší nepremyslený krok v kariére "El Nana", však nabralo v posledných týždňoch celkom iné kontúry.

Aston Martin vyzerá viac než konkurencieschopne, rýchlosť nového monopostu budí rešpekt a hoci pôsobenie Sebastiana Vettela v tíme kanadského miliardára Lawrencea Strolla sa skončilo dosť veľkým sklamaním, myslím si, že rok 2023 a spojenectvo s Alonsom napíše úplne odlišný príbeh.

Lance Stroll chýbal na predsezónnych testoch v Bahrajne pre zranenie zápästia z pádu na bicykli, no štyridsaťjedenročný matador jazdil ako za mlada a dnes už môžeme skonštatovať, že Fernando má pred sebou vynikajúcu sezónu.

6. V tzv. kašovitom strede sa nachádza niekoľko tímov (Alpine, McLaren, Aston Martin...), ktoré chcú čo najviac ohroziť veľkú trojku. Kto má najväčší potenciál na podkúrenie Red Bullu, Ferrari a Mercedesu?

OH: Volím Alpine. Francúzske duo Ocon – Gasly síce vrie potenciálom nielen na pozitívne výkony na trati, ale aj na problémy rôzneho druhu. V prípade, že si sami vstúpia do svedomia a ukážu, že sú schopní bojovať férovo, navzájom si nepodkopávať nohy a dokázať ustúpiť v prospech tímu alebo toho druhého jazdca, majú šancu na veľmi vydarený ročník. Taktiež bude potrebné, aby sa Gasly vrátil k výkonom z predminulej sezóny, keď jazdil za Alphatauri.

PS: Nechajme sa prekvapiť, predsezónne testy i viaceré indície zo zákulisia ale naznačujú, že najväčší potenciál ponaháňať trojicu gigantov má Aston Martin. Zelený monopost AMR23 bol najpríjemnejším prekvapením testovania v Bahrajne a mnohí odborníci ho pasujú za čierneho koňa šampionátu.

Šéf tímu Mike Krack volí opatrnejší slovník, ale faktom ostáva, že stajňa so sídlom v Silverstone má obrovské možnosti, a s konceptom na štýl Red Bullu, no v neposlednom rade so starým lišiakom Fernandom Alonsom v kokpite aj veľkú šancu vystúpiť na pódium. Ak chce Aston Martin pomýšľať na štvrté miesto v Pohári konštruktérov, musí dúfať vo vyvážené výkony oboch svojich pretekárov. Len body dvojnásobného majstra sveta stačiť nebudú.

7. Poďme sa trochu pobaviť o pretekových komisároch, ktorých rozhodnutia nás často privádzajú do šialenstva. Budú konzistentnejší alebo opäť môžeme čakať nejaké nelogický krok, nad ktorým sa zastaví rozum?

OH: Na túto tému by sa dalo rečniť hodiny, ale držme sa pravidla, čím kratšie, tým lepšie. Rozhodnutia traťových komisárov sú kapitola sama osebe a myslím si, že v sezóne 2023 dospejeme k väčšej spokojnosti.

Avšak, podotýkam, počas pretekov príde k nejednej situácii, ktorej následné vyhodnotenie v podaní mužov v oblekoch spôsobí horúce debaty a kontroverzie. Jednoducho tak to v F1 chodí a v prípade 20 jazdcov sa nedá vždy dospieť k rozhodnutiu, ktoré uspokojí všetkých.

PS: Každý z nás robí občas nejaké chyby. Ako povedal bývalý prezident USA Theodore Roosevelt - človek, ktorý nikdy nerobí chyby, je človek, ktorý nikdy nerobí nič...

Formula 1 je extrémny šport, jednotlivé situácie sa odohrávajú nepredstaviteľne rýchlo a na pleciach riaditeľa pretekov je obrovská ťarcha a doslova zodpovednosť za životy pretekárov i všetkých ľudí naokolo. Nijako to ale neospravedlňuje prešľapy, akých sme boli svedkami v uplynulom ročníku.

Mnohí majú stále pred očami šokujúci incident z Japonska, keď riaditeľstvo pretekov nepochopiteľne povolalo na trať žeriav napriek tomu, že viditeľnosť bola prakticky nulová. Navyše v čase, keď sa na okruhu nachádzal nič netušiaci Pierre Gasly.

Ostáva len veriť, že podobné škandalózne zlyhania kompetentných pánov sa nebudú opakovať a FIA nebude riešiť len politické či náboženské stanoviská pilotov, ale v prvom rade sa bude starať o ich bezpečnosť a férový priebeh veľkých cien.

Kvitujem, že FIA upustila od experimentu s dvoma šéfmi a Niels Wittich bude v roku 2023 jediným riaditeľom pretekov. Prajem mu šťastnú ruku a pevné nervy.

8. Ak by si mal vypichnúť iba jedného – ktorý pretekár bojuje o svoju budúcnosť v F1?

OH: Vyberiem jedno meno – Valtteri Bottas. Výkony niekdajšieho skúseného "držiaka" Lewisa Hamiltona v Alfa Romeo ma mierne sklamali. Do tímu prichádzal s tým, že sa od neho očakávalo trochu viac. Prvá polovica sezóny síce ušla, no v druhej jeho výkony rapídne klesli a jazdil priemerne, ba až podpriemerne.

Hoci napokon obsadil desiate miesto medzi jazdcami, tento výkon bol skôr výsledkom prvej polovice sezóny a konzistentnosť potom odišla bohviekam. Zmluva mu platí až do roku 2025 a ročne zarába 10 miliónov dolárov. Otázkou zostáva, či Alfa Romeo bude chcieť mať jazdca, ktorý sa iba zaradí medzi ostatných a nijako nevystúpi z radu.

PS: Yuki Tsunoda. Šéf AlphaTauri Franz Tost síce zdôrazňuje, že mladý Japonec urobil v posledných dvoch rokoch významný progres, ale mňa žiadny z jeho výkonov nijako zvlášť nepresvedčil, aj keď – uznávam – šoféroval podpriemerné auto.

S výnimkou domácej trate v Suzuke, ktorú pozná ako vlastnú dlaň a kde toho odjazdil neúrekom, či okruhu v Bahrajne a Imole, de facto domácej veľkej ceny pre AlphaTauri, nepredviedol v lanskej sezóne nič mimoriadne. Nič, z čoho by sme mohli padnúť na zadok.

Japonský pilot Yuki Tsunoda Galéria fotiek (8) Zdroj: SITA/AP/Frank Augstein

Scuderia navyše prišla o jasnú jednotku Pierra Gaslyho a je viac než otázne, či tandem Yuki Tsunoda – Nyck de Vries dokáže vylepšiť minuloročné deviate miesto v Pohári konštruktérov.

Iba 159 centimetrov vysokého samuraja čaká tretí rok v efjednotke a pre jeho budúcu kariéru môže byť aj rozhodujúci. Ak nepresvedčí, alebo dokonca pohorí, možno že aj posledný. Nezabúdajme, že v akadémii Red Bullu číha na svoju príležitosť stádo hladných, talentovaných a finančne i marketingovo zaujímavých pilotov. Stačí spomenúť Liama Lawsona alebo Dennisa Haugera.

9. Kto sa stane najväčším prekvapením a kto najväčším sklamaním sezóny 2023?

OH: Najväčšie prekvapenie bude Oscar Piastri, nováčik v F1. 21-ročný Austrálčan bol v minulej sezóne iba testovacím jazdcom, no predtým získal tri tituly po sebe v troch rôznych kategóriách – Formula Renault, Formula 3 a Formula 2.

Pevne dúfam, že v rozhovoroch pomerne uvoľnený Piastri sa nezľakne veľkej scény hladných šeliem F1 a podkúri nielen svojmu tímovému kolegovi Landovi Norrisovi, ale i všetkým ostatným. Keďže mladú krv mám rád nielen v F1, ale vo všetkých športoch, ktoré aktívne a pravidelne sledujem, o to viac mu budem fandiť, aby ukázal, že do F1 patrí.

Sklamanie? Nemôže byť ním niekto, od koho sa prakticky nič neočakáva. Preto treba hľadať medzi ašpirantami na najvyššie pozície. Volím Carlosa Sainza. Predpokladám, že v sezóne 2023 sa ukáže kvalitatívny rozdiel medzi ním a Charlesom Leclercom priamo na trati a hoci Sainz vyložene nesklame a neprepadne sa pod pozíciu číslo sedem, výrazne zaostane za potenciálom samého seba i svojho monopostu. Ale môžem sa mýliť a 28-ročný Madridčan mi vytrie zrak.

PS: Určite sa ani jeden z nás nenahnevá, ak budeme svedkami viacerých pozitívnych prekvapení a výkonnostných skokov v podaní pretekárov, ktorých sme pred štartom sezóny až tak nevelebili.

Mojím želiezkom v ohni je Pierre Gasly. Vlani sa mu príliš nedarilo, pôsobil tak trochu demotivovane a zdalo sa, že nie je stopercentne koncentrovaný na svoju prácu, no nepochybujem o tom, že zmena prostredia bude mať pozitívny vplyv na Francúzove výkony. Nebol by som prekvapený, keby sme ho videli aspoň raz na stupňoch víťazov.

Tešiť sa môžeme aj na tvrdé a poriadne pikantné súboje s jeho novým tímovým kolegom a "bývalým kamarátom" Estebanom Oconom...

Pilot Alpinu Pierre Gasly Galéria fotiek (8) Zdroj: SITA/AP/Frank Augstein

Kto sa stane najväčším sklamaním sezóny? Volím Sergia Péreza. Mexický minister obrany a najrýchlejší muž predsezónnych testov v Bahrajne síce zasadne do najlepšieho monopostu v štartovom poli, no v Red Bulle je len jeden kráľ. A ten sa volá Max Verstappen.

Pérez, či sa mu to páči alebo nie, by sa mal zmieriť s pozíciou dvojky a nosiča vody, hoci pred sezónou prekypoval sebavedomím a avizoval majstrovské ambície. Vlani však prehral aj bitku o celkové druhé miesto s Charlesom Leclercom, a je veľmi málo pravdepodobné, že v roku 2023 zaútočí na titul.

Skôr si myslím, že výkonnostne ešte viac prepadne a bude zvádzať tuhé súboje koleso na koleso s obomi Mercedesmi i Ferrari. Tipujem, že skončí až za nimi.

10. Jednoduchá a jasná otázka na záver. Kto bude majster sveta a kto získa Pohár konštruktérov?

OH: Už dávno som nedostal otázku, nad ktorou by som sa nemyslel zamýšľať dlhšie než päť sekúnd. Max Verstappen a Red Bull. S dôvetkom, že ich tituly nebudú tak rozhodné ako v roku 2022, napokon však rozhodne kvalita, ktorou celá stajňa aktuálne disponuje, plus Maxova vyzretosť.

Očakávam tiež, že zopár pretekov budú dominovať od začiatku až do konca a vôbec ich nebude musieť trápiť, čo sa deje na zvyšných pozíciách. Od titulov v oboch kategóriách ich môže pripraviť jedine vlastný kolaps.

PS: Nikto z nás nevlastní krištáľovú guľu ani neorganizuje kurzy veštenia, ale faktom ostáva, že pred štartom novej sezóny má najlepšie karty v rukách Max Verstappen a jeho Red Bull. Ak sa im podarí obhájiť minuloročné úspechy, nebudem ani trochu prekvapený. A zrejme nebudem sám.

Viac o téme: Red Bull Fernando Alonso Lewis Hamilton Carlos Sainz Christian Horner Formula 1 F1 Ferrari McLaren Mercedes Valtteri Bottas Toto Wolff Max Verstappen Lance Stroll Esteban Ocon Sergio Perez Pierre Gasly Charles Leclerc Alfa Romeo Lando Norris Mattia Binotto Aston Martin George Russell Alpine AlphaTauri Nyck de Vries Fréderic Vasseur Niels Wittich Oscar Piastri Franz Tost Yuki Tsunoda
  • Autor: © Zoznam/Ondrej Herceg, Patrik Seman
  • Zdroj: Športky

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy