Preview VC Mexika: návrat na výnimočnú vysokohorskú trať

Veľká cena MexikaVeľká cena Mexika Zdroj: SITA

MEXIKO - Začnem úsmevným paradoxom: posledné mexické preteky sa jazdili ešte päť rokov pred narodením Maxa Verstappena. Písal sa rok 1992, z víťazstva sa vo svojom majstrovskom roku tešil Nigel Mansell. Autor jedného z najkrajších a najodvážnejších predbiehacích manévrov v histórii F1. Dve sezóny predtým jazdiaci vo Ferrari totiž obehol z vonkajšej strany legendárnej superrýchlej zákruty "Peraltada" Gerharda Bergera na McLarene.

Práve v Peraltade vyhasol život mladšieho z dvojice bratov Rodríguezovcov - Ricarda, ktorému v tomto úseku tragicky zlyhalo zavesenie kolies a po tvrdom náraze bol na mieste mŕtvy. Mal za sebou iba päť veľkých cien. Jeho starší brat Pedro bol považovaný za obrovský talent. Počas deviatich sezón zaznamenal dve víťazstvá, ale najviac zažiaril na 24-hodinovke Le Mans. Zahynul takisto na trati, v športovom aute Ferrari v pretekoch Interserie na nemeckom Norisringu. Na ich počesť sa od roku 1973 premenovala trať kúsok od Mexico City z pôvodného názvu Magdalena Mixhuca na "Autódromo Hermanos Rodríguez" - Okruh súrodencov Rodríguezovcov. Zákruta Peraltada zostávala výzvou a zároveň strašiakom od prvých pretekov v roku 1963 až po doposiaľ posledné pätnáste podujatie v deväťdesiatom druhom. Ako to mohlo v mierne klopenej poslednej zákrute okruhu, ktorá svojím profilom pripomína Parabolicu na Monze, dopadnúť, pocítil poriadne nepríjemne aj Ayrton Senna.

V sezónach 1971 až 1985 vypadli mexické preteky z kalendára. Rok po katastrofálnom zemetrasení sa ale jazdilo opäť a zo svojho premiérového víťazstva v kariére sa tešil Gerhard Berger na Benettone BMW. V kokpite rovnakého tímu tu v roku 1992 získala svoje prvé pódiové umiestnenie vychádzajúca hviezda - Michael Schumacher. Do ďalšej veľkej ceny muselo prejsť dlhých 23 rokov, za návrat tvrdo loboval dokonca aj sám mexický prezident - Enrique Peña Nieto - veľký fanúšik F1. A úspešne, pretože už tento víkend sa dočkáme znovuuvedenia na formulovú mapu. Spolu so súkromnými donormi pritom museli naškriabať takmer 250 miliónov eur na modernizáciu najznámejšej trate v krajine. Organizátori veria, že investované peniaze sa vrátia či už vo forme návštevnosti alebo najmä v propagácii krajiny počas prenosov.

Mexiko čakalo na tretiu šancu poriadne dlho. Z historického hľadiska nikdy nepatrilo k motoristickým veľmociam. V F1 sa doposial predstavilo iba šesť tamojších pilotov. Okrem spomínaných bratov Rodríguezovcov to bol Moisés Solana, ktorý sa preslávil hlavne ako prvý pilot s (nešťastným) štartovým číslom 13, ktorému sa takmer všetci snažili vyhnúť. Až si ho osvojil Pastor Maldonado. Solana odjazdil bez bodu osem veľkých cien. Héctor Rebaque síce až 41, ale bez pódiového umiestnenia. Ďaleko od neho mal aj Esteban Gutiérrez v Sauberi, ktorý bude podľa všetkého práve počas tohto domáceho podujatia potvrdený ako druhý jazdec novovzniknutého tímu Haas.

Nuž a na záver nám zostal jediný Mexičan v štartovom poli Sergio Pérez so sympatickou bilanciou 90 veľkých cien, päť pódií. Bývalý pilot akadémie Ferrari zahviezdil v Sauberi, ale následne zhorel v McLarene. Údajne aj pre svoju arogantnú a neprispôsobivú povahu. Napriek tomu je z pretekárského hľadiska hodnotený pomerne vysoko a veľavravná je aj jeho aktuálna forma, keď pravidelne zdoláva tímového kolegu Nica Hülkenberga. A hoci rokoval aj o prípadnom prestupe do tímu Lotus - Renault, nakoniec aj v budúcej sezóne zostane vo Force Indii. Tu je malá ochutnávka zrekonštruovaného okruhu súrodencov Rodríguezovcov v podaní Sergia Péreza.

Žiaľ, novodobé bezpečnostné kritéria zasiahli do úprav pôvodnej trate. Štandardy FIA, ktorých sa musí dvorný architekt okruhov Herman Tillke striktne držať, sú neúprosné a za obeť im padla práve obľúbená Peraltada. Nebol totiž dostatočný priestor na zväčšenie výbehovej zóny. Namiesto toho vznikol technický úsek na ploche pôvodného bejzbalového štadióna, ktorý pojme až 30 000 divákov. Priestor ako stvorený na pravú juhoamerickú fiestu.

Všetci piloti aj inžinieri tak začínajú s čistým stolom. Zaujímavé bude sledovať aj to, ako sa nielen pretekári, ale najmä technika vysporiada s nadmorskou výškou 2 250 metrov nad morom. Len pre porovnanie, druhý najvyšší Interlagos v Brazílli je len 800 metrov nad morom. Maximálna rýchlosť by mala siahať približne k 330 km/hod, dodávateľ bŕzd Brembo ju odhadol dokonca až k hranici 360 km/hod. Najväčším otáznikom ale aj tak zostáva, ako sa s neznámou traťou a najmä asfaltom vysporiada dodávateľ pneumatík Pirelli. Pri premenlivej predpovedi počasia nás teda zaručene môžu čakať ďalšie bláznivé preteky.

Viac uvidíte v priamom prenose stanice Sport 2 HD so štartom o 20.00 h. V úlohe spolukomentátora sa opäť predstaví Josef "Pepa" Král.

 

Viac o téme:
  • Autor: © Zoznam/
  • FOTO: SITA
  • Zdroj: pre Športky komentátor Števo Eisele

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy