Webber bude v Turecku útočiť na hetrik

Mark WebberMark Webber Zdroj: SITA

ISTANBUL - Nedeľňajšia Veľká cena Turecka automobilov formuly 1 dá odpoveď na otázku, či sa niekomu podarí zastaviť rozzúrené červené býky, ktoré nosí na svojich monopostoch dvojica pilotov tímu Red Bull - Sebastian Vettel a Mark Webber. Rakúsky tím Dietricha Mateschitza má vďaka výbornej práci svojho technického riaditeľa Adriana Neweyho k dispozícii najrýchlejší monopost štartového poľa.

 

Zatiaľ čo v prvých štyroch pretekoch tohtoročného seriálu mali s výnimkou VC Malajzie striedavo obaja jazdci problémy so spoľahlivosťou, po návrate kolotoča MS do Európy ich už nič nemôže zastaviť. V Španielsku aj Monaku sa Vettel s Webberom usmievali zo stupňov víťazov. Čo však málokto očakával, sú výkony Austrálčana Marka Webbera, ktorý je v takej forme, že v oboch ostatných pretekoch nenašiel premožiteľa ani v kvalifikácii, ani v samotných pretekoch. Austrálčan sa tak prvýkrát v živote prebojoval na čelo priebežného poradia majstrovstiev sveta. Jeho tímový kolega, Nemec Sebastian Vettel považovaný za korunného princa formuly 1, má po šiestich pretekoch rovnaký počet bodov ako Webber a na brehu Bosporskej úžiny by mal byť práve on najväčšou prekážkou na ceste k víťaznému hetriku kolegu.

 

"Vyhral som dva preteky za sebou a už sa ma všetci pýtajú, kde budem jazdiť o rok. Nestarám sa o to. Myslím len na nasledujúcu Veľkú cenu v Turecku a to ostatné sa potom nejako vyrieši. Stále sú v hre stovky bodov, takže sa sústredím na svoju prácu, aby som ich ukoristil čo najviac," krotil prehnané očakávania vedúci muž MS 2010 Webber a so zadosťučinením dodal: "Viete, pred dvoma mesiacmi všetci rozprávali len o tíme snov v McLarene a o tom, čo dokáže po návrate Michael Schumacher. No veľmi dobre viem, že náš šport je o náhlych zmenách. Takže ani terajšími úspechmi sa nenechám unášať." 

 

Pred rokom sa obaja jazdci Red Bullu v Turecku vošli na stupne víťazov, no ani druhý Webber, ani tretí Vettel nemali nárok na suveréna prvej polovice MS 2009 Jensona Buttona na neporaziteľnom Brawne GP. V tomto roku to však Buttonovi na McLarene ide len na vode, keď zvíťazil v dvoch upršaných veľkých cenách v Austrálii a Číne. V Istanbule meteorológovia predpovedajú na víkend slnečné a teplé počasie. To však Buttonovi nevadí.

 

"Rád jazdím na tomto okruhu. Najmä ôsma zákruta je výnimočná. Pokladám ju za najlepšiu v celom seriáli. Je to najlepšie navrhnutý okruh, aký poznám. V rovnováhe sú rovinky, zákruty aj ich polomer a najmä je tu dosť možností na predbiehanie. Pripravili sme pre tunajšie preteky niekoľko nových úprav na našich autách, takže máme šancu dobre obstáť," skonštatoval obhajca majstrovského titulu a aktuálne štvrtý jazdec priebežného poradia MS Button. 

 

Felipe Massa nemá v sezóne 2010 ani formu, ani auto, aby mohol pomýšľať na zopakovanie troch úspechov v Turecku z rokov 2006 až 2008. No spolu s tímovým kolegom Fernandom Alonsom bude mať špeciálnu motiváciu navyše. Na tím Ferrari čaká v nedeľu jubilejná 800. veľká cena.

 

"Tento okruh jednoducho milujem. Mám naň fantastické spomienky. Zvíťazil som tu v troch z piatich pretekov, pričom môj prvý triumf v roku 2006 bol mojím premiérovým víťazstvom vo formule 1. Pamätám si každý detail: od prvého tréningu, cez kvalifikáciu, preteky aj ich záver," zaspomínal si Massa a k nedeľňajším pretekom dodal: "Myslím si, že máme celkom dobré auto. Ak nebudeme mať problémy s pneumatikami, mohli by sme jubileum osláviť víťazstvom." 

 

Okruh pri Bospore vyžaduje množstvo rozdielnych nastavení, na trati sa striedajú rýchle a veľmi pomalé zákruty. Trať v Istanbul Parku je jedna z najrýchlejších v seriáli F1, pretekári na nej dosahujú maximálnu rýchlosť 310 km/h. Rýchla ôsma zákruta patrí spolu s Eau Rouge v Spa a 130R v Suzuke medzi pilotmi k najobľúbenejším v celom seriáli MS. Okruh má 14 zákrut. Nechýbajú mu veľké výjazdové zóny, vďaka čomu ide o jednu z najbezpečnejších tratí šampionátu. 

 

Veľká cena Turecka: 

Dejisko: okruh v Istanbul Parku (Istanbul Otodrom) 

Dĺžka jedného kola: 5,338 km 

Dĺžka pretekov: 309,396 km (58 kôl) 

Divácka kapacita: 125 000 divákov 

Minuloročný víťaz: Jenson Button (V. Brit.) Brawn GP 

Najrýchlejšie kolo v pretekoch: 1:24,770 min - Juan Pablo Montoya (2005) 

Najviac víťazstiev - jazdec: 3 - Felipe Massa (2006 - 2008) 

Najviac víťazstiev - tím: 3 - Ferrari 

 

Predchádzajúci víťazi: 

2009 Jenson Button (V. Brit.) Brawn GP 

2008 Felipe Massa (Braz.) Ferrari 

2007 Felipe Massa (Braz.) Ferrari 

2006 Felipe Massa (Braz.) Ferrari 

2005 Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren 

 

Poradie MS (po 6 z 19 pretekov): 1. Mark Webber (Austr.) a Sebastian Vettel (Nem.) obaja Red Bull po 78, 3. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 75, 4. Jenson Button (V. Brit.) McLaren 70 bodov, 5. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 61, 6. Robert Kubica (Poľ.) Renault a Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren po 59, 8. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 56, 9. Michael Schumacher (Nem.) Mercedes 22, 10. Adrian Sutil (Nem.) Force India 20, 11. Vitantonio Liuzzi (Tal.) Force India 10, 12. Rubens Barrichello (Braz.) Williams 7, 13. Vitalij Petrov (Rus.) Renault 6, 14. Jaime Alguersuari (Šp.) Toro Rosso 3, 15. Sebastien Buemi (Švajč.) Toro Rosso a Nico Hülkenberg (Nem.) Williams po 1. 


Pohár konštruktérov: 1. Red Bull Racing 156, 2. Ferrari 136, 3. McLaren 129, 4. Mercedes GP 78, 5. Renault 65, 6. Force India 30, 7. Williams 8, 8. Toro Rosso 4.

  • Autor: © Zoznam/
  • FOTO: SITA
  • Zdroj: SITA

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy