V Nemecku súboj dvoch obhajcov Webbera a Hamiltona

Mark Webber a Lewis HamiltonMark Webber a Lewis Hamilton Zdroj: SITA

HOCKENHEIM - Kolotoč majstrovstiev sveta formuly 1 sa v sezóne 2010 prehupol do svojej druhej polovice a je jasné, že boj o titul šampióna aj víťaza Pohára konštruktérov sa zúžil na štvoricu jazdcov dvoch tímov: Lewisa Hamiltona a Jensona Buttona z McLarenu, resp. Marka Webbera a Sebastiana Vettela z tímu Red Bull. Potvrdiť by to mala aj víkendová Veľká cena Nemecka na okruhu Hockenheimring.

 

Pred rokom vyhral v Nemecku Austrálčan Webber, no VC Nemecka vtedy usporiadali na Nürburgringu. Na Hockenheimringu sa vďaka dohode o striedaní medzi nemeckými okruhmi išlo naposledy pred dvoma rokmi a triumfoval tam Brit Hamilton. Je veľmi pravdepodobné, že práve títo dvaja obhajcovia víťazstva na VC Nemecka resp. triumfu na Hockenheimringu zopakujú svoj súboj spred dvoch týždňov z britského Silverstonu. Na bývalom letisku RAF sa tešil z víťazstva Webber pred Hamiltonom. Práve 25-ročný Brit je na čele priebežného poradia MS, keďže na ostatných štyroch VC dvakrát zvíťazil a dvakrát skončil druhý. Chrbát mu úspešne kryje jeho tímový kolega Button, ktorý figuruje celkovo na druhom mieste. Jeho silnou stránkou sú upršané VC - v daždi triumfoval v Austrálii a Číne, ako aj spoľahlivosť - doteraz nebodoval len v jediných pretekoch. Red Bull má k dispozícii najrýchlejší monopost tohtoročného seriálu MS F1, no jeho jazdci sú až za pilotmi McLarenu. Môžu za to najmä technické problémy, ktoré spôsobujú občasné dojazdy striedavo oboch pilotov na chvoste bodovaného poradia, ale aj veľká rivalita oboch jazdcov, ktorá vyústila do pamätnej kolízie na VC Turecka. V súboji o prvé miesto tam jasne vedúce Red Bully kolidovali, čo znamenalo vyradenie Vettela a pád Webbera na 3. priečku. Skúsený Austrálčan naposledy veľmi ťažko niesol v Silverstone uprednostnenie Vettela pri vybavení novým krídlom odmontovaným práve z Webberovho auta, keď v kvalifikácii Vettel svoje poškodil. No Austrálčan si po bravúrnom štarte pripísal ako prvý jazdec v ročníku 2010 už tretie víťazstvo, zatiaľ čo Vettelove nádeje zhasli defektom pneumatiky hneď po prvej zákrute. Webber sa tak prebojoval v celkovom poradí MS pred mladého Nemca na celkovo 3. pozíciu a podľa tímového dohovoru bude v Nemecku jednotkou Red Bullu. Zaujímavý je aj fakt, že v súčasnosti sedí v kokpitoch monopostov F1 až šesť nemeckých jazdcov. Okrem Vettela aj Nico Rosberg, Adrian Sutil, Timo Glock, Nico Hülkenberg a sedemnásobný šampión Michael Schumacher. "Jedna vec je istá. Bez ohľadu na to, ako dlho jazdíte, je to vždy výnimočný pocit súťažiť pred domácim publikom. Takže verte mi, že VC Nemecka je pre každého nemeckého pilota jedinečná," poznamenal Schumacher. 

 

"Keď sa tu išlo naposledy, tak som v roku 2008 triumfoval. Mal som skvelé auto a po štarte z pole position som napriek tvrdému boju v strednej časti pretekov po fáze safety caru došiel do cieľa ako prvý. Takže sa samozrejme veľmi teším a dúfam v niečo podobné aj tento víkend. Na trati je niekoľko pomalých zákrut, ktoré vyžadujú dobrú trakciu, takže ak nájdeme dobré nastavenie auta, mohli by sme byť relatívne konkurencie schopní. Uvidíme, čo prinesú do Nemecka ďalšie špičkové tímy, najmä tie, ktorým to v posledných dvoch, troch VC nevyšlo. Neúspech v Nemecku by totiž ľahko mohol pre nich znamenať koniec nádejam pre MS, takže očakávam neúprosný boj," skonštatoval majster sveta z roku 2008 Hamilton a myslel pri tom najmä na tímy Ferrari a Mercedes GP, ktoré postupne strácajú kontakt s čelom šampionátu. "Moja najpamätnejšia spomienka na Hockenheimring sa viaže na rok 2004, keď som bol v kvalifikácii 13., no v pretekoch sa prebojoval až na druhú priečku, čo sa celkom podobá na môj výkon spred dvoch týždňov v Silverstone," skonštatoval Hamiltonov tímový kolega a obhajca titulu majstra sveta Jenson Button a pokračoval: "Mám rád okruh v Hockenheime, no chýbajú mi tie unikátne dlhé roviny, ktoré boli na tejto trati, keď som začínal. Dnešný okruh je oveľa lepší pre divákov, ktorí vidia na veľkej ploche mnoho súbojov a predbiehaní. Moje výsledky v kvalifikáciách na posledných dvoch VC boli sklamaním. Takže mojím hlavným cieľom je urobiť v sobotu v kvalifikácii výsledok, ktorý by mi v nedeľňajších pretekoch uľahčil život." Button vo Valencii štartoval zo siedmej pozície a dokázal sa prebiť až na najnižší stupeň víťazov, v Silverstone sa po štarte zo 14. miesta posunul v cieli o 10 priečok dopredu. 

 

Veľkú cenu Nemecka odštartujú na Hockenheimringu v nedeľu o 14.00 h SELČ. V celom Nemecku aktuálne "zúria" tropické horúčavy prevyšujúce 30°C, no vo štvrtok by mal prejsť studený front, ktorý spôsobí búrky a dažde, no najmä zníženie teploty len tesne nad hranicu 20°C. V nedeľu by malo byť zamračené s 50% možnosťou prehánok. 

 

Veľká cena Nemecka: 

Dejisko: Hockenheimring 

Dĺžka jedného kola: 4,574 km 

Dĺžka pretekov: 306,458 km (67 kôl) 

Divácka kapacita: 120 000 miest na sedenie 

Minuloročný víťaz: Mark Webber (Austr.) Red Bull - na Nürburgringu 

Najrýchlejšie kolo v pretekoch: 1:13,780 min - Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren v roku 2004 

Najviac víťazstiev - jazdec: 4 - Michael Schumacher (1995, 2002, 2004, 2006) 

Najviac víťazstiev - tím: 19 - Ferrari 

História: 

VC Nemecka patrí medzi podujatia s najdlhšou históriou. Prvýkrát sa išla už v roku 1926. V oficiálnom kalendári MS F1 figuruje od roku 1951 a chýbala v ňom dodnes len trikrát (1955, 1960 a 2007). V novodobej histórii hostili VC najmä dva legendárne okruhy - Hockenheimring (31 x) a Nürburgring (24 x). Raz sa išla na okruhu AVUS blízko Berlína (1959). V roku 2007 Nemecko prišlo o právo organizovať dve VC, keďže od roku 2008 získala práva na VC Európy okruh v španielskej Valencii. Na základe dohody sa od roku 2008 v organizovaní VC Nemecka striedajú usporiadatelia na Hockenheimringu a Nürburgringu. 

Okruh neďaleko mesta Hockenheim v Bádensku-Württenbersku postavili v roku 1932. Leží na brehu rieky Róny na úplnej rovine. Prešiel dvoma veľkými prestavbami - v roku 1965 a 2001, ktoré viedli k jeho skráteniu z pôvodných 8 na dnešných 4,5 km. Jej súčasnú podobu navrhol architekt Hermann Tilke. 

Kuriozity: 

Kuriózny bol dôvod poslednej absencie VC Nemecka v kalendári F1. V roku 2007 sa mala ísť už na základe dohody striedania medzi dvoma nemeckými okruhmi v Nürburgringu. No držitelia práv na VC Nemecka sa nedokázali dohodnúť s prevádzkovateľmi okruhu Nürburgring a tí využili možnosť ísť naposledy svoje podujatie ako VC Európy. 

Hockenheimring si vyžiadal niekoľko životov pilotov F1, no nikdy nie pri VC Nemecka. V roku 1968 sa tu na pretekoch F2 skončila životná púť dvojnásobného majstra sveta (1963, 1965), Škóta Jima Clarka. V roku 1980 tu pri testoch tímu Alfa Romeo smrteľne havaroval Francúz Patrick Depailler. 

Súčasťou areálu v Hockenheimringu je na európskych tratiach nezvyčajná štvrťmílová rovinka na preteky dragsterov. 

 

Prehľad posledných víťazov: 

2009 - Mark Webber (Austr.) Red Bull 

2008 - Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 

2007 - nekonala sa 

2006 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari 

2005 - Fernando Alonso (Šp.) Renault 

2004 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari 

2003 - Juan Pablo Montoya (Kol.) Williams 

2002 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari 

2001 - Ralf Schumacher (Nem.) Williams 

2000 - Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari 

 

Poradie MS (po 10 z 19 pretekov): 1. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 145 bodov, 2. Jenson Button (V. Brit.) McLaren 133, 3. Mark Webber (Austr.) Red Bull 128, 4. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 121, 5. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 98, 6. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 90, 7. Robert Kubica (Poľ.) Renault 83, 8. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 67, 9. Michael Schumacher (Nem.) Mercedes 36, 10. Adrian Sutil (Nem.) Force India 35, 11. Rubens Barrichello (Braz.) Williams 29, 12. Kamui Kobajaši (Jap.) Sauber 15, 13. Vitantonio Liuzzi (Tal.) Force India 12, 14. Sebastien Buemi (Švajč.) Toro Rosso 7, 15. Vitalij Petrov (Rus.) Renault 6, 16. Jaime Alguersuari (Šp.) Toro Rosso 3, 17. Nico Hülkenberg (Nem.) Williams 2 

 

Pohár konštruktérov: 1. McLaren 278 bodov, 2. Red Bull Racing 249, 3. Ferrari 165, 4. Mercedes GP 126, 5. Renault 89, 6. Force India 47, 7. Williams 31, 8. Sauber 15, 9. Toro Rosso 10.

  • Autor: © Zoznam/
  • FOTO: SITA
  • Zdroj: SITA

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy