Z Jakešových problémov sa budete chytať za hlavu: Nechcem nadávať, ale...

Ivan JakešIvan Jakeš Zdroj: SITA

BRATISLAVA - Všetko je inak ako vyzerá! Úspešný motocyklista Ivan Jakeš sa vrátil z Rely Dakar 2015 s dvoma etapovými víťazstvami, no dopriať oddych si nemôže. Príprava na ďalšie preteky mu začína prakticky ihneď. Ide však o tú nepríjemnejšiu časť - zháňanie financií, ktoré je podľa jeho slov extrémne náročné. A treba povedať, že štát mu to vôbec neuľahčuje.

Ivan Jakeš sa stal najúspešnejším jazdcom spod Tatier v histórii Dakaru, keď ako jediný doteraz vyhral na púštnom dobrodružstve dve etapy. Najmä zásluhou toho obsadil na najťažšej vytrvalostnej rely sveta konečné ôsme miesto. Avšak predvlani dosiahol lepšie umiestnenie - celkové štvrté miesto, ktoré zostáva najlepším výsledkom Slováka na prestížnych pretekoch. 

Ako si s odstupom času spomínate na pre vás úspešné preteky Rely Dakar?

"Pre mňa to bolo zase niečo nové, boli to už ôsme preteky. Podarilo sa mi vyhrať dve etapy a dostať sa medzi elitu. To bol môj cieľ a presne to, čo chcem. Verím, že sa mi to podarí aj v ďalších pretekoch."

Triumfovali ste v dvoch etapách a dosiahli skvelé 8. miesto. Oslávili ste tento výborný úspech?

"Celkové umiestnenie nie, pretože už som skončil aj lepšie (celkovo štvrtý), ale víťazstvá boli super. Neoslavovali sme ich nejako, ale dostal som ďalší impulz. Posunulo ma to a som motivovaný jazdiť a ešte viac sa tomu venovať. Musím získať aj viac peňazí, ktoré by som investoval do prípravy a hlavne do motorky. Otvorene, chcel by som to vyhrať celé."

Rely Dakar je údajne finančne náročná. Aký je potrebný rozpočet a čo to všetko obnáša, aby ste mohli štartovať na týchto pretekoch?

"Môj minimálny rozpočet je zhruba 200-tisíc eur. Obnáša to okrem motorky dve autá - servisné a karavan. Ďalej základné zabezpečenie, dvoch ľudí, ktorí robia šoférov a zároveň jeden z nich je aj servisný technik. Z tých peňazí zaplatím ešte štartovné a zvyšné peniaze použijem na úpravu motorky a podobne. Podotýkam, že v tom nie je zahrnutá príprava na rely, takže žiadne machrovanie. Dokonca bývame v penziónoch, žiadne hotely."

Určite musíte mať nejakých sponzorov, kto vám najviac pomáha aby ste mohli pokračovať v dobrom reprezentovaní Slovenska? Jedná sa o jedného väčšieho sponzora alebo niekoľko menších?

"O jedného generálneho partnera som prišiel. Je to ťažké zháňať sponzorov. Minulú sezónu som rozpočet lepil z viacerých menších sponzorov."

Čo obnáša taká príprava na tieto Dakarskú rely a ako sa pripravujete vy?

"V mojom prípade ide o celoročnú záležitosť. Hlavne posilňovňa a bicykel. Minulý rok som veľmi mal veľmi málo najazdených kilometrov, nakoľko som musel zháňať peniaze, aby som vôbec mohol štartovať na Dakare. Tento rok to riešim už od apríla, ale zatiaľ sa mi to moc nedarí. Dúfam, že budem jazdiť viac ako minulý rok."

Ako vás podporuje štát? Dostávate aj nejaké štátne príspevky ako iný športovci?

"Ja nechcem nadávať na štát, ale bol by som rád, keby mi aspoň v nejakej maličkosti pomohol. Napríklad odpísať behom roka motorku, ako nákladovú položku. Takto musím motorku, na ktorej jazdím jeden rok, odpisovať 6 rokov. Rozmýšľal som aj na kompletnom zrepasovaní, ale to by ma stálo viac ako nová. Áno štát má ma rád, veľmi radi mi poďakujú, ale tam to končí. Stále však tvrdím, že som hrdý Slovák."

Venujete sa aj inej pracovnej činnosti alebo čisto profesionálne ako pretekár? Pretože tých podujatí ročne nie je až tak veľa.

"Momentálne sa tomu venujem na 100 %, pretože to je aj o sponzorských akciách, rôznych eventoch, za ktoré mám normálne zaplatené. Musím ich absolvovať, súvisí to s tým, že mám veľa menších sponzorov. Je to moja povinnosť."

Aké aktivity plánujete v najbližšom období?

"Podstupujem operáciu palca, ktorý mám vykĺbený. Privodil som si to na tréningu, spadol som na motorke. Regenerácia by mala trvať zhruba šesť týždňov. Potom by som mal byť v pohode a chcem začať na 100% s prípravou. Chcem tomu dať veľa, chcem byť najlepší!"

Viac o téme: Ivan Jakeš
  • Autor: © Zoznam/
  • FOTO: SITA
  • Zdroj: md; Športky
 
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy