Nebezpečných precedensov už bolo dosť: Dychberúcu formulovú bitku poškvrnili komisári

Lewis Hamilton a Max VerstappenLewis Hamilton a Max Verstappen Zdroj: SITA/AP/Kamran Jebreili

BRATISLAVA – Historickú, fenomenálnu, kontroverznú a len veľmi ťažko opakovateľnú sezónu 2021 nemohlo zakončiť nič iné, než ďalší sotva uveriteľný víkend v Abú Zabí. Ako to už v športe býva zvykom – jedni skáču od radosti, druhí ronia more sĺz.

Majstrom sveta sa stal Max Verstappen, dvadsaťštyriročný supertalent z Holandska a syn niekdajšieho pilota F1 Josa Verstappena. Keď si spätne premietneme všetkých dvadsaťdva veľkých cien, musíme férovo a objektívne uznať, že titul je v správnych rukách.

Hviezdny pilot Red Bullu má na konte najviac víťazstiev i pole position (zhodne po desať), väčšiu časť sezóny bol na čele priebežného poradia, a aj napriek – v porovnaní s načierno nalakovaným Mercedesom Lewisa Hamiltona – pomalšiemu monopostu, dokázal držať krok a svojmu o dvanásť rokov staršiemu rivalovi poriadne podkurovať.

Napriek životnej sezóne a bez diskusie tvrdo vydretému a zaslúženému titulu ostala po záverečnom podniku roka horkastá pachuť.

Iste, drvivá väčšina z formulových nadšencov si pred konečnou zastávkou na prebudovanom okruhu Yas Marina želala ďalšiu zo série šialených veľkých cien, ozdobenú tvrdým pretekaním dvoch úplne odlišných pilotov i osobností, s ideálnym vyvrcholením v podobe vzájomného súboja v poslednom kole pretekov. Veď čo môže byť viac ako rozhodujúci duel o všetko v hodine dvanástej?

Formulové modlitby fanúšikov boli vyslyšané do poslednej bodky a v tretiu adventnú nedeľu sme naozaj boli svedkami absolútne šokujúceho rozuzlenia majstrovskej bitky. Avšak...

Ruku na srdce, bol záver predvčerajšieho (doslova) motoristického divadla naozaj tou dokonalou koncovkou, po ktorej sme všetci tak hlasno volali? Ak zahodíte diplomatický slovník a nebudete sa báť vysloviť, že britského veterána "obrali" o ôsmy titul, tak nebudete až tak ďaleko od pravdy.

Rodák zo Stevenage neurobil prakticky žiadnu chybu. Perfektne odštartoval a až do posledného kola držal svojho súpera na dištanc. Nezastavila ho ani učebnicová obrana Mexičana Sergia Péreza či virtuálny safety car po tom, čo v pretekoch skončil lúčiaci sa Antonio Giovinazzi z Alfy Romeo.

To všetko Verstappenovi zahralo do karát, ale sedemnásobný majster sveta bol i tak príliš rýchly a zdalo sa, že pekelné tempo "ohnivého motora" strieborných šípov je nedostihnuteľné.

Lewis Hamilton prenasledovaný Maxom Galéria fotiek (30) Zdroj: SITA/AP/Hassan Ammar

Päť kôl pred koncom však zasiahli "formuloví bohovia" (alebo karma?) a následky zdanlivo bezvýznamného súboja o pätnástu priečku medzi Nicolasom Latifim a Mickom Schumacherom máme všetci ešte stále v čerstvej pamäti.

Najdivokejšia pätnásťminútovka v histórii F1?

Či už patríte do tábora Verstappenovcov, Hamiltonovcov, prípadne fandíte celkom inému pilotovi, alebo ste nestranný pozorovateľ a preteky nesledujete skrz ružové okuliare, tak musíte uznať, že záverečná pätnásťminútovka Veľkej ceny Abú Zabí bola mimoriadne divoká a neštandardná.

Je nepochopiteľné, ako sa k celej situácii postavil riaditeľ pretekov Michael Masi. Štyridsaťdvaročný Austrálčan pred reštartom neumožnil všetkým ôsmim monopostom o kolo pozadu, aby sa predbehli a vrátili sa do prvého kola. Namiesto toho to povolil len piatim autám, ktoré krúžili medzi Lewisom Hamiltonom a Maxom Verstappenom.

Navyše, z jeho úst najprv zaznelo, že jazdci o kolo pozadu vôbec nebudú môcť predbehnúť bezpečnostné vozidlo a vrátiť sa do rovnakého kola ako líder, čo Verstappena celkom oprávnene rozčúlilo a do vysielačky podráždeným tónom reagoval: "Klasika. Nie som prekvapený."

Najskôr A, potom B a nakoniec C...

Ak by sa mohli zoradiť všetci ôsmi piloti, zrejme by sme už nestihli dokončiť posledné kolo, v ktorom bolo možné pretekať. Ponúkala sa možnosť dojazdiť veľkú cenu za safety carom, čo sa logicky priečilo Red Bullu, ale ak by sa Masi vybral touto cestou, bolo by to úplne regulárne riešenie a nikto by nemohol ceknúť ani slovo. Zvíťazil by dovtedajší líder a najrýchlejší pilot.

Max Verstappen získal svoj Galéria fotiek (30) Zdroj: SITA/AP/Hassan Ammar

A čo červená vlajka a reštart z pevných pozícií? Hamilton by mal nasadené čerstvé pneumatiky a Verstappen by nebol ukrátený o možnosť predbehnúť ho v priamom a férovom súboji.

Takto bolo nad slnko jasnejšie, že po sérii kontroverzných rozhodnutí je jeden z pretekárov poriadne zvýhodnený a ten druhý úplný opak. Na softoch jazdiaci Verstappen nenechal nič na náhodu a Hamiltona na opotrebovaných tvrdých pneumatikách poľahky predbehol.

Komisári chceli šou, strhujúci záver, ktorý desiatky miliónov fanúšikov pred televíznymi obrazovkami i tisíce nadšencov priamo na okruhu v Abú Zabí postaví na nohy. A to sa im podarilo. 

Samozrejme, akékoľvek Masiho rozhodnutie by okamžite polarizovalo formulový svet a jedna či druhá strana by sa cítila ukrivdená a poškodená. Po bitke je každý generál a asi všetci sa zhodneme na tom, že riaditeľ pretekov to nemá vôbec jednoduché. 

Ohýbanie pravidiel a neuveriteľné vysielačky

Pravdou je, že inkriminovanú situáciu sprevádzal obrovský chaos a vcelku odvážne ohýbanie pravidiel v priamom prenose. Olej do ohňa prilievali aj známi intrigáni Toto Wolff s Christianom Hornerom, ktorí Masimu sústavne vyvolávali a lámali ho, aby rozhodol v ich prospech. Hlavne šéf nemeckej stajne bol poriadne napajedený a miestami vyzeral, že zinfarktuje.

Toto Wolff: "Michael, prosím, žiaden safety car. To by malo dopad na preteky, prosím, nie."

Christian Horner: "Hej, stačí nám jedno kolo pretekania."

Toto Wolff: "Nie, Michael, nie, Michael! Toto nebolo vôbec správne! Michael, toto nie je správne, musíš to vrátiť do predchádzajúceho kola."

Michael Masi: "To je motoršport."

Tak čo, je toto celé v poriadku? Je kóšer, že "šou za každú cenu" dostáva prednosť pred striktným a citlivým dodržiavaním pravidiel? Nezdá sa vám zvrátené, aby riaditeľ pretekov čelil ustavičnému nátlaku bossov jednotlivých tímov? A vôbec, nekolíše sa stolička pod Michaelom Masim až príliš často?

Max Verstappen získal svoj Galéria fotiek (30) Zdroj: SITA/AP/Hassan Ammar

Pravdupovediac, ak by si obaja kohúti vymenili garde, bola by to stále tá istá pesnička. Hamilton, Verstappen aj nešťastník Latifi boli v celej situácii naozaj nevinne, o všetko podstatné sa po Kanaďanovej búračke postarali Masi a horkokrvní šéfovia Mercedesu i Red Bullu.

Nestranní diváci, ktorých zaujíma hlavne prvotriedne motoristické divadlo, museli byť pred 58. kolom Veľkej ceny Abú Zabí v absolútnej eufórii, nehovoriac o fanúšikoch Maxa Verstappena, ktorí svojho miláčika tlačili všetkými časťami tela za historickým titulom.

No radovali sa aj nezaujatí priaznivci kráľovnej motoršportu bažiaci po férovej bitke a dodržiavaní pravidiel bez ohľadu na to, či ide o prvé alebo posledné preteky v roku, prípadne, či len pred minútou zhasli červené svetlá alebo do cieľa zostávajú už iba dve kolá? To sotva.

Kontroverzií bolo oveľa viac

Aby sme však boli úplne féroví, nezabúdajme, že kontroverzií, prazvláštnych rozhodnutí komisárov, ale aj smolných i šťastných momentov oboch pilotov bolo v tejto dychberúcej sezóne oveľa viac.

V konečnom zúčtovaní treba spomenúť kolíziu Hamiltona s Verstappenom zo Silverstone, "Bottasov bowling" na Hungaroringu, výbuch Verstappenovej pneumatiky v Baku, či červenú vlajku v Imole, ktorá pomohla Hamiltonovi.

Ak by holandského pretekára prenasledovala o niečo menšia smola, mohlo byť už pred záverečným víkendom vymaľované. To je fakt.

Tím Red Bull Racing Galéria fotiek (30) Zdroj: SITA/AP/Kamran Jebreili

Na druhú stranu, Lewisovi Hamiltonovi sa často vyčíta, že sa "narodil pod šťastnou hviezdou" a že sa počas kariéry mohol tešiť nielen z pekelne rýchlych a spoľahlivých monopostov, ale taktiež z kusiska šťastia v rôznych sporných situáciách. Príkladom je jeho prvý majstrovský titul z Veľkej ceny Brazílie 2008 a šokujúci záver režírovaný Nemcom Timom Glockom...

Neprajníci extravagantného Brita sa po neuveriteľnej koncovke v Abú Zabí zhodli, že Hamiltona dobehla karma. A možno majú v niečom pravdu.

Nič to však nemení na fakte, že záver sezóny bol viac o politikárčení ako o úplne férovom motoršporte. Už pred týždňom v Saudskej Arábii sa "kšeftovalo" vo veľkom. Masi všetkých zaskočil, keď dal Red Bullu nezvyčajnú ponuku na výmenu pozície medzi Hamiltonom a Verstappenom pri reštarte. Ďalšie sporné verdikty padli v Rakúsku či Brazílii.

Vrcholom všetkého boli posledné kolá v Abú Zabí.

Toto sa bude prekonávať len veľmi ťažko

Treba oceniť, že obaja bojovníci si na konci bitky podali ruky. Hamilton prijal najbolestivejšiu prehru v živote s gráciou a hoci mu, pochopiteľne, nebolo do reči, Verstappenovi pogratuloval a podľa informácií zahraničných médií mal Tota Wolffa prosiť, aby stiahol oba protesty.

Či k pochybeniu naozaj došlo, sa bude ešte rozhodovať na Medzinárodnom odvolacom súde FIA, pokiaľ sa Mercedes odvolá. Ešte dôležitejšie je definitívne ujasnenie pravidiel, aby sme sa v budúcnosti vyvarovali podobných prípadov. Nebezpečných precedensov už bolo dosť.

Na záver trochu optimizmu. Sezóna 2021 sa nezmazateľným písmom zapísala do histórie efjednotky a o jej neuveriteľnom priebehu sa bude rozprávať ešte dlhé desaťročia. Dočkali sme sa fantastickej drámy, akú by nenapísal ani Alfred Hitchcock.

Pred nasledujúcim ročníkom si želajme, aby sa nová éra F1 niesla v podobne atraktívnom duchu, aj keď toto sa bude prekonávať len veľmi ťažko...

Bravó, Max Verstappen! Klobúk dole, Lewis Hamilton!

Viac o téme: Red Bull Lewis Hamilton Christian Horner Mercedes Valtteri Bottas Veľká cena Abú Zabí Toto Wolff Max Verstappen Mick Schumacher Sergio Perez Michael Masi Nicolas Latifi
  • Autor: © Zoznam/Patrik Seman
  • VIDEO: Twitter/Formula 1
  • Zdroj: Športky

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy