Tragédia na dostihoch pobúrila Česko: Tvrdý biznis za každú cenu, ľudia toho majú dosť

Hromadný pád na Veľkej pardubickej Hromadný pád na Veľkej pardubickej Zdroj: Profimedia

PARDUBICE - Elektronickú petíciu za zrušenie Taxisovej priekopy na dostihovej dráhe v Pardubiciach podpísalo 10-tisíc ľudí.

Vznikla v roku 2020 po smrti koňa Sottovento na Veľkej pardubickej a organizátori ju po tohtoročných dostihoch, keď po páde na prekážke zahynul ďalší kôň, obnovili. ČTK to oznámil predseda Demokratickej strany zelených - Za práva zvierat Jiří Anderle. Priebehom tohtoročného ročníka dostihov sa bude zaoberať expertný tím, povedal ČTK riaditeľ Dostihového spolku Jaroslav Müller.

"Pripomínam, že ide o 27. obeť a že za históriu pretekov prišlo o život viac ako 50 koní. Myslím si, že ľudia toho majú dosť. Jazdci koňa ženú bičom, aby to skočili za každú cenu, je to tvrdý biznis," povedal Anderle.

Tlak verejnosti a médií

Organizátori rovnako ako v roku 2020 pošlú petíciu za zrušenie Taxisu a zmiernenie ďalších nebezpečných prekážok ministerstvu poľnohospodárstva, petičnému výboru Poslaneckej snemovne aj Dostihovému spolku v Pardubiciach. Pred troma rokmi petícia získala okolo 7000 podpisov, po tohtoročnom 133. ročníku Veľkej pardubickej pribudlo ďalších 3000 podpisov.

"A pošleme to aj do médií, vďaka tomu môže byť tlak verejnosti. Naň sa spoliehame. Vďaka tomu by sa mohli pohnúť ľady. Keď už by Taxis nebol zrušený, tak aby bol zmiernený, nie je bezpečný pre kone, ale aj pre jazdcov," uviedol Anderle.

Tohtoročnú Veľkú pardubickú neprežil deväťročný ryzák Stuke. Pred prekážkou nečakane zahol a nasledoval hromadný pád ďalších koní. Žiadosť o zrušenie Taxisovej priekopy dostáva Dostihový spolok každoročne. Pred niekoľkými rokmi založil expertnú skupinu, ktorá vyhodnocuje bezpečnosť na dostihoch. 

Hromadný pád na Taxise Galéria fotiek (2) Obávaná priekopa Taxis Zdroj: Profimedia

Za tohtoročným nešťastím pravdepodobne stojí chyba na strane človeka. Spolok kontaktoval expertný tím, každý jeho člen si urobí vlastnú analýzu, povedal ČTK riaditeľ spolku. "Pretože sa to zatiaľ zdá byť tak, že hromadný pád nebol zapríčinený proporciami a veľkosťou Taxisovej priekopy. Ale že tam s najväčšou pravdepodobnosťou hral úlohu ľudský faktor a zhoda nešťastných udalostí," povedal Müller.

V expertnom tíme sú jazdci, zástupcovia médií a usporiadateľov, medzi nimi napríklad Čestmír Oulehla, Josef Váňa alebo Josef Bartoš. "Je to skupina ľudí, ktorí k tomu majú čo povedať a sú skutoční experti v danom odbore," povedal riaditeľ.

Úprava taxisu

Spolok naposledy upravoval Taxis pred troma rokmi, keď odstránil doskokovú hranu, čo sa podľa Müllera ukázalo ako efektívne riešenie. "Hromadný pád ovplyvnil skoky aj tých ostatných koní, pozornosť neupínali na skok ako taký a nedoskakovali vzdialenosť, ktorá bola potrebná. Ak by tam tá hrana bola, problémov na Taxise by bolo oveľa viac. Skok je teraz oveľa bezpečnejší a úrazov tam je oveľa menej," povedal Müller.

Dodal, že spolok nemôže mať zodpovednosť za priebeh a vývoj dostihov, jeho povinnosťou je pripraviť korektné, bezpečné a čo najlepšie podmienky pre dostihy, čo sa v tomto ročníku stalo. "Dráha bola perfektne pripravená," uviedol riaditeľ.

Viac o téme: Dostihy Veľká pardubická Taxisová priekopa
  • Autor: © Zoznam/
  • Zdroj: ČTK

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy