FIA uznala krutú pravdu: Bývalý riaditeľ pretekov F1 chybami ovplyvnil minuloročný boj o titul!

Michael MasiMichael Masi Zdroj: Profimedia

PARÍŽ - Medzinárodná automobilová federácia FIA pripustila, že bývalý riaditeľ pretekov formuly 1 Michael Masi ovplyvnil v závere minulej sezóny chybnými rozhodnutiami boj o titul majstra sveta medzi Lewisom Hamiltonom a jeho premožiteľom Maxom Verstappenom.

Konal ale pod enormným tlakom tímov Mercedes a Red Bull, pričom sa rozhodoval v dobrej viere, uviedla FIA v správe na svojom webe. Konštatovala tiež, že už konečné poradie šampionátu nemôže zmeniť.

Klasifikácia sa už nezmení

"Mercedes podal podľa pravidiel protest k športovým komisárom v snahe klasifikáciu pretekov zmeniť. Tá bola zamietnutá. Mercedes mal potom šancu odvolať sa na Medzinárodný odvolací súd FIA, čo ale neurobil. V pravidlách už nie sú iné možnosti, ako klasifikáciu zmeniť," uviedla FIA.

Štyridsaťštyriročný Masi sa stal po minuloročnej Grand Prix Abú Zabí terčom kritiky kvôli sérii neštandardných verdiktov. Po nehode Nicolasa Latifiho a výjazde spomaľovacieho vozidla dovolil pilotom o kolo späť, ktorí boli medzi vedúcim Hamiltonom a druhým Verstappenom, aby safety car predbehli. Ostatní jazdci túto možnosť nedostali. Masi potom v hektickom závere nečakal, kým sa vozidlá zaradia na koniec štartového roštu a v poslednom kole preteky urýchlene reštartovali. Zvýhodnený Verstappen z Red Bullu, ktorý mal v tom čase čerstvejšie pneumatiky, Hamiltona predbehol a získal prvý titul v kariére.

Čerstvý majster sveta F1 Galéria fotiek (2) Zdroj: SITA/AP/Hassan Ammar

Podľa FIA zohral v Masiho rozhodovaní rolu tlak, pod ktorý ho dostali v rádiovej komunikácii tímy oboch jazdcov Mercedes a Red Bull. "Účastníci vyšetrovania sa zhodli, že komunikácia s riaditeľom pretekov zo strany šéfov tímov Red Bullu a Mercedesu v záverečných kolách GP Abú Zabí mala negatívny vplyv na priebeh záverečných kôl. Rozptyľovala riaditeľa pretekov v čase, keď sa potreboval sústrediť na prijímanie ťažkých a časovo náročných rozhodnutí. Komunikácia nebola pre hladký záver nevyhnutná ani plnohodnotná," uviedla FIA.

Spravil chyby, ale neboli úmyselné

Masi podľa nej urobil chyby, ale neboli úmyselné, ale urobené v dobrej viere a podľa najlepšieho vedomia. "Z analýzy vyplynulo, že existujú rôzne výklady článku 48.12 a/alebo článku 48.13. To zrejme prispelo k nejasnostiam okolo postupu púšťania vozidiel pred safety car a načasovanie reštartu," doplnila FIA.

Masi vo februári vo funkcii skončil a novo sa budú v pozícii riaditeľa pretekov striedať Niels Wittich a Eduardo Freitas. FIA tiež obmedzila priamu komunikáciu šéfov tímov s vedením pretekov, aby nedochádzalo k pokusom o ovplyvňovanie.

Popri zavedení tzv. VRC (Virtual Race Control), ktoré bude pomáhať riaditeľovi pretekov zo sídla v Paríži, upravila federácia aj pravidlá o spomaľovacom vozidle. Novo je výslovne povedané, že pred reštartom pretekov musia "všetky" vozidlá o kolo späť predbehnúť lídra so safety carom a zaradiť sa na koniec poľa. Predtým bolo použité slovo "akékoľvek". FIA ale naďalej preferuje končiť Grand Prix v závodnom režime ako za spomaľovacím vozidlom.

Viac o téme: Lewis Hamilton FIA Max Verstappen Michael Masi
  • Autor: © Zoznam/
  • VIDEO: RTVS
  • Zdroj: ČTK
 
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy