Mnohí ju milujú, iní z duše nenávidia: Formula 1 môže prísť o ikonickú modlu

Mexický pilot Red Bullu Sergio Pérez počas Veľkej ceny MonakaMexický pilot Red Bullu Sergio Pérez počas Veľkej ceny Monaka Zdroj: SITA/AP/Luca Bruno

BRATISLAVA – Viete si predstaviť španielsku La Ligu bez nesmrteľného El Clásica? Tenis bez slávneho Wimbledonu? Alebo jarné cyklistické klasiky bez monumentu Paríž – Roubaix? Asi sotva...

Podobne nenahraditeľné, ba ešte honosnejšie postavenie má vo svete formuly 1 ikonická Veľká cena Monaka. Najprestížnejšie podujatie kráľovnej motoršportu sa jazdí nepretržite od roku 1955 a zrušené bolo len jediný raz – predvlani kvôli pandémii koronavírusu.

Najúspešnejším pilotom nádherných pretekov na pobreží Stredozemného mora je legendárny Brazílčan Ayrton Senna, ktorý v Monaku triumfoval šesťkrát. O jedno víťazstvo menej zaknihovali Graham Hill a Michael Schumacher. Najdekorovanejším jazdcom zo súčasného štartového poľa je Lewis Hamilton s tromi prvenstvami.

"Je to ako pilotovať helikoptéru v obývačke," trefne charakterizoval špecifické črty trate v daňovom raji niekdajší pretekár Nelson Piquet.

Veľká cena Monaka má v kolotoči F1 výnimočné športové i spoločenské postavenie a o víťazstve v luxusnom prostredí sníva každučký jazdec. Už len preháňať sa na šialene uzučkej 3337 metrov dlhej ceste lemovanej zvodidlami prakticky bez výbehových zón vyžaduje perfektné pretekárske schopnosti, dokonalú koncentráciu a kusisko šťastia.

Slávna klasika v zóne ohrozenia?

Je vôbec možné, aby sme o modlu efjednotky len tak prišli? Výkonný riaditeľ McLarenu Zak Brown sa domnieva, že áno.

"Monako vždy bolo tým najočarujúcejším, čo ponúkala Formula 1. Myslím si však, že aj Miami, Singapur i Las Vegas predstavujú atraktívne trhy," narážal v rozhovore pre agentúru Reuters na mestské trate, ktoré čoraz viac zapĺňajú kalendár prestížneho motoristického seriálu.

Atmosféra okruhu Marina Bay Street Circuit pod umelým osvetlením je fanúšikom dôverne známa, v tejto sezóne pribudla Veľká cena Miami a v nasledujúcom ročníku sa môžeme tešiť na unikátnu nočnú šou v hriešnom Las Vegas.

Veľkú pozornosť pútajú aj preteky v Baku či adrenalínové a poriadne nebezpečné manévre monopostov na najrýchlejšej mestskej trati v Džidde.

Peniaze až na prvom mieste

Čo teda hrá v neprospech Monaka a prečo sa môže ocitnúť v zóne ohrozenia? Ako sa hovorieva, peniaze až na prvom mieste...

Šéf McLarenu si myslí, že klasika na juhovýchode Francúzska by mala pristúpiť na rovnaké komerčné a finančné podmienky ako ostatné veľké ceny. Zatiaľ čo Azerbajdžan či Saudská Arábia za jedno podujatie zaplatia až 55 miliónov dolárov, Monako takmer štyrikrát menej.

"Ekonomický prínos športu by nemal byť rozhodujúci, ale mali by sme ho brať do úvahy. Najradšej by som Monako ponechal, ale taktiež platí, že tak ako šport je väčší než ktorýkoľvek pilot či tím, je väčší aj ako ktorákoľvek veľká cena," vyslovil svoj názor päťdesiatročný Američan.

Brown síce nechce, aby bola efjednotka iba o peniazoch, no zároveň zdôrazňuje, že ekonomická stránka veľkých cien musí byť zohľadnená.

Britský pilot formuly 1 Galéria fotiek (2) Zdroj: TASR/AP/Luca Bruno

Nemenej dôležitým faktorom je samotné pretekanie a atraktívnosť formulového víkendu z pohľadu náročných a po vyhrotených súbojoch dychtivých fanúšikov.

V najbohatšej a najznámejšej časti Monackého kniežactva sa každoročne schádzajú prominentní hostia i sponzori, ktorí nechcú zmeškať príležitosť vychutnať si magickú atmosféru a prekrásne prostredie tradičného májového podujatia.

Ale nalejme si čistého vína – priebeh Veľkej ceny Monaka je pre mnohých divákov pred televíznymi obrazovkami nudný a nezáživný, keďže predbiehanie v útlych uličkách je pre terajšie obrovské autá takmer nemožné a kľúčovú úlohu zohráva sobotňajšia kvalifikácia, ktorá určí postavenie jednotlivých pilotov na štartovom rošte.

História už nestačí 

Podľa slov Zaka Browna by mali organizátori zvážiť úpravu trate. "Máme väčšie monoposty a pretekanie je náročnejšie. Treba vziať do úvahy aj históriu, no zároveň musíme myslieť na šou," dodal bývalý profesionálny pretekár.

K varovným signálom sa pridal aj šéf F1 Stefano Domenicali, ktorý nedávno vyhlásil, že bohatá história už nestačí, a ak mienia slávne destinácie zostať pevnou súčasťou kalendára, musia ponúknuť atraktívnejší produkt.

Najbližšia Veľká cena Monaka je na programe 29. mája.

Viac o téme: Michael Schumacher Lewis Hamilton F1 Ayrton Senna Veľká cena Monaka Zak Brown Stefano Domenicali Graham Hill
  • Autor: © Zoznam/ Patrik Seman
  • VIDEO: Twitter/Formula 1; Twitter/Motor Sport magazine
  • Zdroj: Športky
 
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy