Výrazné zmeny a množstvo hladných pilotov: Veľká cena Bahrajnu odštartuje novú éru F1

Obhajca titulu vo F1 Max Verstappen a jeho rival Lewis HamiltonObhajca titulu vo F1 Max Verstappen a jeho rival Lewis Hamilton Zdroj: SITA/AP/Hassan Ammar

SACHIR - Po viac ako trojmesačnej pauze sa v nedeľu začne nová sezóna majstrovstiev sveta formuly 1. Štvrtýkrát ju odštartuje Veľká cena Bahrajnu na púštnom okruhu v Sachire, ktorý je súčasťou kalendára kráľovnej motošportu takmer nepretržite od roku 2004.

Sezóna 2022 je aj začiatkom novej kapitoly s upravenými monopostami, ktoré prešli zmenou najmä po aerodynamickej stránke. Zväčšenie spojlerov, kolies a celkovej šírky má prispieť k jednoduchšiemu predbiehaniu a tým pádom zvýšiť atraktivitu pretekov.

"Myslím, že sa poradie bude v priebehu roka dosť miešať. Tempo vývoja monopostov bude veľmi rýchle. Niektorí pretekári môžu prekvapiť a iní zase budú v prvých pretekoch o niečo ďalej, než sa čakalo," povedal technický riaditeľ James Kay.

Úradujúci majster sveta Holanďan Max Verstappen na Red Bulle patrí spolu s Britom Lewisom Hamiltonom z Mercedesu k hlavným ašpirantom na víkendové víťazstvo, aj keď sa na púštnom okruhu zatiaľ netešil ani raz.

"V tejto sezóne necítim žiadny extra tlak. Budem robiť to, čo stále. Všetci na štarte začíname od nuly a čaká nás vzrušujúci rok. Vlani sme do toho dali všetko až do posledného kola a sme pripravení urobiť to isté aj tento rok," povedal Verstappen, ktorý na začiatku marca podpísal s Red Bullom novú zmluvu minimálne do roku 2028.

Počkajte, čo uvidíte tento rok

Dvadsaťštyriročný jazdec vlani vyhral MS prvýkrát. V dramatickom finále v Abú Zabí ťažil aj z kontroverzných verdiktov vtedajšieho riaditeľa pretekov Michaela Masiho. Po neštandardných krokoch pri aplikácii pravidla o safety care získal Holanďan v záverečnom kole výhodu a Hamiltona porazil. Masi vo februári vo funkcii skončil a od tejto sezóny sa budú v pozícii riaditeľa pretekov striedať Niels Wittich a Eduardo Freitas.

Michael Masi skončil na Galéria fotiek (4) Zdroj: Profimedia

Medzinárodná automobilová federácia FIA taktiež obmedzila priamu komunikáciou šéfov tímov s vedením pretekov, aby nedochádzalo k pokusom o ovplyvňovanie verdiktov. Popri zavedení tzv. VRC (Virtual Race Control), ktoré bude pomáhať riaditeľovi zo sídla v Paríži, upravila aj pravidlá o spomaľovacom aute.

Najnovšie je výslovne povedané, že pred reštartom pretekov musia "všetky" vozidlá o kolo späť predbehnúť lídra so safety carom a zaradiť sa na koniec poľa. Predtým bolo použité slovo "akékoľvek".

Hoci sa porazený Hamilton po záverečných pretekoch sezóny na niekoľko týždňov odmlčal, špekulácie o jeho konci kariéry sa nenaplnili. "Ak si myslíte, že ste na konci minulej sezóny videli moje najlepšie výkony, počkajte, čo uvidíte tento rok," odkázal Hamilton.

Britský jazdec F1 Lewis Galéria fotiek (4) Zdroj: SITA/AP/Giuseppe Cacace

Do poradia na popredných priečkach však budú chcieť prehovoriť aj ďalší jazdci.

(Staro)nová tvár v Mercedese

Jeho novým tímovým kolegom je o trinásť rokov mladší krajan George Russell, ktorý pri "strieborných šípoch" nahradil Valtteriho Bottasa. Fínsky pilot odišiel do Alfy Romeo, kde nahradil Kimiho Räikkonena, ktorý ukončil kariéru. Bottasovým parťákom bude Čou Kuan-jü, prvý čínsky jazdec v histórii F1.

O kokpit v Haase prišiel kvôli invázii Ruska na Ukrajinu ruský pilot Nikita Mazepin, namiesto neho sa do seriálu vrátil Kevin Magnussen z Dánska.

V druhom kokpite Mercedesu nahradil Fína Valtteriho Bottasa mladý Brit George Russell. Ten je po troch rokoch v nekonkurencieschopnom Williamse hladný po úspechu a väčšom výsledku, ku ktorému bol blízku už počas VC Sachiru v roku 2020.

George Russell Galéria fotiek (4) Zdroj: SITA/AP/Tolga Bozoglu

V pretekoch na jednoduchšej modulácii tamojšieho okruhu zaskakoval za Hamiltona a o víťazstvo ho pripravil len defekt a následný zmätok v boxoch nemeckého tímu. Ochorenie skomplikovalo aj víkendové podujatie - v dôsledku pozitívneho testu nebude štartovať štvornásobný majster sveta Sebastian Vettel z Nemecka a v kokpite Aston Martinu ho nahradí krajan a niekdajší jazdec tímu Nico Hülkenberg.

V prostredí F1 sa čím ďalej tým viac skloňuje v spojitosti s víťazstvami aj meno Carlos Sainz. Syn legendárneho pretekára rely začína už svoju ôsmu sezónu a  zatiaľ ešte ani raz nevystúpil na najvyšší pódiový stupienok. Vlani však počas svojej prvej sezóny vo Ferrari prekonal svojho tímového kolegu Charlesa Leclerca a dosiahol najlepšie celkové umiestnenie v kariére - piate miesto.

Podozrenia a obvinenia

So začiatkom sezóny už tradične prichádzajú medzi tímami aj podozrenia, obvinenia a podnety na prešetrenie postupov pri konštrukcii monopostov. V predchádzajúcich rokoch bol terčom takýchto krokov najmä dominantný Mercedes a táto sezóna nie je výnimkou. "Nikto nespochybňuje legalitu postupu, ktorú zvolil Mercedes," uviedol pre britské média Mattia Binotto.

Šéfovi Ferrari prekáža konštrukcia spätných zrkadiel, s ktorou "strieborné šípy" prišli na marcové predsezónne testy. Má prispievať k lepšej aerodynamike vozu: "V roku 2018 sme upevnili zrkadlá na halo, bol to legitímny postup. O dva preteky neskôr vyšla nová smernica Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA), ktorá nám prikazovala ich odstrániť, pretože majú 'nenáhodný vplyv na aerodynamiku.´" 

O tejto záležitosti už diskutoval technický poradenský výbor F1, ktorý sa mal zhodnúť, že nový dizajn Mercedesu je v zhode so súčasnými pravidlami. Podľa Binotta by však kompetentní mali tento aspekt overiť znova a podrobnejšie.

Titul v Pohári konštruktérov obhajuje Mercedes. "Strieborné šípy" zaútočia na rekordný deviaty triumf po sebe, počas predsezónnych testov ale predstavitelia stajne netajili rozpaky. Okrem Red Bullu má byť silné aj Ferrari. Talianska stajňa nevyhrala preteky F1 od roku 2019 a na titul medzi jazdcami čaká už 15 rokov. 

Kvalifikačné šprinty

Rovnako ako v minulom roku aj tento rok sa pôjdu v rámci šampionátu tri tzv. kvalifikačné šprinty – a síce v Imole, Rakúsku a Brazílii. Aktuálne ale získa body osem jazdov namiesto doterajších troch. Víťaz ich dostane osem a každý ďalší o jeden menej.

Ďalšou novinkou je znížený rozpočtový strop vo výške 140 miliónov dolárov na sezónu alebo povinnosť nasadzovať do úvodných tréningov mladých pilotov. Jazdci môžu do pretekov štartovať na ľubovoľnej zmesi pneumatík, doteraz museli mať rovnaké ako v tretej kvalifikácii.

Po pandémii koronavírusu sa do kalendára vracia Grand Prix Singapuru, Japonska, Austrálie a Kanady, debut zažije Veľká cena Miami. Naopak, septembrové preteky v Rusku boli kvôli vojenskej invázii na Ukrajinu zrušené.

Program úvodnej Veľkej ceny Bahrajnu sa začne v piatok dvoma tréningami. Po sobotňajšom treťom je na programe od 16:00 SEČ kvalifikácia. Preteky sa uskutočnia v rovnakom čase o deň neskôr.
      
Kalendár pretekov MS F1 v roku 2022:

20.3. - VC Bahrajnu
27.3. - VC Saudskej Arábie
10.4. - VC Austrálie
24.4. - VC Emilia Romagna
8.5. - VC Miami
22.5. - VC Španielska
29.5. - VC Monaka
12.6. - VC Azerbajdžanu
19.6. - VC Kanady
3.7. - VC Veľkej Británie
10.7. - VC Rakúska
24.7. - VC Francúzska
31.7. - VC Maďarska
28.8. - VC Belgicka
4.9. - VC Holandska
11.9. - VC Talianska
2.10. - VC Singapuru
9.10. - VC Japonska
23.10. - VC USA
30.10. - VC Mexika
13.11. - VC Brazílie
20.11. - VC Abú Zabí

Viac o téme: Red Bull Lewis Hamilton Carlos Sainz Ferrari Mercedes Max Verstappen Veľká cena Bahrajnu Mattia Binotto George Russell
  • Autor: © Zoznam/
  • VIDEO: Twitter/Formula 1
  • Zdroj: TASR, ČTK
 
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy