Kaštan odovzdá Svitkovi skúsenosti z Dakaru

Ivo KaštanIvo Kaštan Zdroj: SITA

BRATISLAVA - Rely Dakar je najmä o skúsenostiach. A úspešne dôjsť do cieľa jeho poslednej etapy je ako úspešne vystúpiť na Mount Everest. Tvrdí to jedenásťnásobný účastník najťažšej motoristickej vytrvalostnej súťaže na svete Ivo Kaštan (45), ktorý bude budúci rok počas juhoamerickej edície Rely Dakar v Argentíne a Čile (1. - 16. januára 2010) konzultantom, odborným poradcom a manažérom slovenského motocyklového pretekára Štefana Svitka.

 

Rodák spoza rieky Moravy klasický africký Dakar do roku 2007 absolvoval osemkrát ako jazdec na motocykli bez mechanika a na severozápade Afriky raz viedol sprievodné novinárske auto. Ako vodič vozidla pre médiá pracoval na Dakare aj minulý rok, keď sa africké dobrodružstvo pre hrozbu teroristických útokov prenieslo do zámoria.

 

Teraz bude členom trojčlenného slovenského rely tímu Hant Logomotion Slovakia, ktorý bude pracovať v prospech úradujúceho majstra Európy v enduro v triede E3 Štefana Svitka. Tohtoročný európsky šampión v enduro v najsilnejšej kubatúre totiž celú polovicu januára 2010 strávi v sedle motorky KTM 690 na trase z Buenos Aires do Čile a späť do hlavného mesta Argentíny.

 

"Poznám niekoľko dobrých pretekárov, ktorí snívali o tom, že raz v živote budú štartovať na Rely Dakar. A nepodarilo sa im to. Mne sa to teraz, ak sa do odchodu do Južnej Ameriky nič nestane, môže podariť. Preto som veľmi šťastný a zároveň aj plný očakávaní. Na takéto mimoriadne náročné podujatie idem prvýkrát. Neviem, čo ma tam čaká. Bude to pre mňa veľmi veľká výzva, ktorú chcem zvládnuť," konštatoval na bratislavskom stretnutí s novinármi rodák zo Žaškova na Orave, ktorý už dlhšie obdobie patrí medzi európsku špičku v enduro.

 

"Doteraz som na špeciálnom motocykli pre Rely Dakar odjazdil 150 kilometrov po cestách a približne 20 - 25 kilometrov v pieskovom teréne. Viac sa nedalo, lebo motorka od výrobcu nám prišla na poslednú chvíľu a navyše sme ju s mechanikom museli kompletne skontrolovať," povedal Štefan Svitko.

 

Úspešný slovenský pretekár v súvislosti s chystaným štartom na Dakare 2010 vyslovil obavy najmä z toho, aby mu nová technika nevypovedala službu hneď v prvých dňoch juhoamerického dobrodružstva, respektíve aby sa pri debute na najťažšej motoristickej súťaži nezranil tak, že by už nemohol pokračovať ďalej.

 

"Našou hlavnou úlohou je pomáhať Števovi, aby Dakar úspešne dokončil. Ak sa mu to vďaka našej pomoci a podpore aj podarí, budeme veľmi radi. Bol by prvým Slovákom, ktorý pri premiére na Rely Dakar došiel do cieľa," zdôraznil Ivo Kaštan a pokračoval: "Podporný tím bude so Štefanom počas súťažných dní iba ráno a večer, cez deň si na trati musí poradiť sám. Preto ho učíme čítať unikátne podrobný itinerár jednotlivých etáp, ktorý každý účastník Dakaru dostane v cieli práve skončenej etapy. Do večierky si ho musí naštudovať, aby vedel, po akých cestách - necestách a pieskových dunách bude nasledujúci deň mnohokrát aj v mračnách prachu jazdiť."

 

Ivo Kaštan práve na tomto "cestovnom poriadku" konkrétnej etapy demonštroval detailnú analýzu trate: "Kým na severe Afriky sa v januári jazdilo v zime a v noci mrzlo, v Južnej Amerike je Dakar 2010 v čase vrcholiaceho leta. Preto jazdci budú mnohokrát v stokilometrovej rýchlosti jazdiť vo veľkej horúčave, suchu a vo veľkých mračnách prachu. Práve hustá piesková clona, či skôr stena prachu, núti motocyklistov orientovať sa iba podľa itinerára, ktorý si večer pred etapou dôkladne naštudujú. Je to zložité na orientáciu i navigáciu. Navyše budúci rok sa v Argentíne a Čile pôjdu iné trate, lebo organizátori Dakaru 2009 latku náročnosti postavili veľmi vysoko a zo štrnástich etáp museli až deväť pre veľkú náročnosť úplne zrušiť, respektíve skrátiť alebo upraviť," upozornil Ivo Kaštan, ktorý hneď pripomenul, že v januári 2010 až štyri etapy povedú cez púšť Atacama, považovanú za najsuchšie miesto na zemeguli.

 

"Na rozdiel od Afriky nebudú pretekári jazdiť po kameňoch, ale po prašných poľných cestách, ktoré akoby boli pokryté hrubou vrstvou vápna alebo cementu. Práve tento podklad je príčinou náročného manévrovania pri jazde na motocykli. Navyše špeciál KTM 690 pre Dakar 2010 je minimálne o sto kilogramov ťažší ako najťažšia enduro motorka, na ktorú bol Štefan Svitko doteraz zvyknutý. Preto spolu s mechanikom Františkom Hostinským urobíme všetko, čo bude v našich silách, aby štartovné číslo 128 nefigurovalo v konkurencii približne 185 motocyklistov iba na štartovacom rošte Dakaru 2010, ale aby ho bolo vidieť aj pri záverečnom defilé úspešných účastníkov budúcoročného pokračovania najťažšej motoristickej akcie. To je náš hlavný cieľ. S touto túžbou do Južnej Ameriky 27. decembra odletíme," sľúbil Kaštan.

Program Rely Dakar 2010:
1. januára: Buenos Aires - Colón (317 km)
2. januára: Colón - Córdoba (pre motocykle 652 km/ meraný úsek 219 km, pre automobily 684 km/meraný úsek 251 km)
3. januára: Córdoba - La Rioja (pre motocykle 626 km/ meraný úsek 294 km, pre automobily 687 km/meraný úsek 355 km)
4. januára: La Rioja - Fiambala (441 km/meraný úsek 182 km)
5. januára: Fiambala - Copiapo (629 km/meraný úsek 203 km)
6. januára: Copiapo - Antofagasta (670 km/meraný úsek 483 km)
7. januára: Antofagasta - Iquique (598 km/meraný úsek 418 km)
8. januára: Iquique - Antofagasta (641 km/meraný úsek 600 km)
9. januára - voľný deň
10. januára: Antofagasta - Copiapo (568 km/ meraný úsek 472 km)
11. januára: Copiapo - La Serena (547 km/meraný úsek 338 km)
12. januára: La Serena - Santiago (586 km/meraný úsek 238 km)
13. januára: Santiago - San Juan (434 km/meraný úsek 220 km)
14. januára: San Juan - San Rafael (796 km/meraný úsek 476 km)
15. januára: San Rafael - Santa Rosa (725 km/meraný úsek 368 km)
16. januára: Santa Rosa - Buenos Aires (707 km/meraný úsek 206 km)

  • Autor: © Zoznam/
  • FOTO: SITA
  • Zdroj: SITA

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy