Trojnásobná mudrovačka formulových závislákov: Začiatok sezóny F1, aký ste ešte nezažili!

Piloti F1 počas rozhovoru pred štartom novej sezóny - zľava Carlos Sainz, Lewis Hamilton, Alex Albon, Fernando Alonso a Max VerstappenPiloti F1 počas rozhovoru pred štartom novej sezóny - zľava Carlos Sainz, Lewis Hamilton, Alex Albon, Fernando Alonso a Max Verstappen Zdroj: Martin Trenkler

BRATISLAVA/KOŠICE – Keď otvoríte v týchto dňoch obloky svojich bytov, domov či chalúpiek, v ovzduší zacítite nefalšovaný závan jari. Zdá sa, že zima, ktorá nebola obzvlášť treskúca, definitívne tresla dverami a jar môžeme pomaly vítať s otvorenou náručou.

Viete však, akú arómu zachytia vaše nosné nozdry a kanáliky vôní? Dumáte? Rozmýšľajte ešte pár sekúnd. 3, 2, 1... presne tak, vo vzduchu koluje vánok, či doslova vietor, ktorý nám z jednej strany posiela buket Red Bullu a Mercedesu, z talianskeho smeru trieli červený pach Ferrari, zo Švajčiarska zas aróma Stake F1 Team, alebo Sauberu, ak si želáte.

Drahá formulová rodina, milé dámy, vážené páni, poslucháči, radi by sme vám oznámili, že F1 zdvíha oponu s názvom 2024. Monoposty s pekelnou rýchlosťou sa vracajú na scénu a môžeme povedať, že v nasledujúcej sezóne nebudeme mať ani náhodou čas na slovíčko nuda. 24 tratí, niektoré vrcholne zaujímavé, iné menej, nás nenechajú ľahostajnými ani sekundu.

Hoci bola off-season pokojnejšia, teda, ak si odmyslíme jej záver, ktorý si vzal pod svoj patronát Lewis Hamilton oznámením prestupu do Ferrari od roku 2025. My sme však nelenili a napriek tomu sme všetko sledovali pozornými jastrabími očami. Verte nám, že sa nevieme dočkať prvých pretekov.

Ešte predtým sme si ale pripravili obrovské preview, pohľady nás redaktorov – tripletu Ondrej Herceg, Martin Turčin a Patrik Seman, aby sme vás, našich maškrtníkov, vhodne naladili ešte pred tým, ako pripravíte krčnú tepnu, usadíte sa na stoličku, vypukáte popcorn a odsledujete, ako sa zhasnú červené svetlá a budeme mať odštartované.

Dúfame, že ste si behom zimnej prestávky nenašli novú lásku a nezanevreli na F1. Kávička do ruky, prestávka od práce, poďme na vec. Nech sa vám číta najlepšie, ako sa môže, priatelia!

1. Dobré ránko, drahí formulovaní maniaci! Deň D je tu, kráľovná motoršportu sa konečne zobudila zo zimného spánku a už dnes odštartuje ročník 2024. Priblížte našim čitateľom, ako ste prežívali "silly season" a celkovo medzisezónne obdobie?

Ondrej Herceg (neskôr len OH): "Odpočinkom od sveta F1. Dá sa povedať, že silly season bola pomerne pokojná, teda, ak si odmyslíme jej záver v podobe ohlásenia prestupu Lewisa Hamiltona a kauzu Christiana Hornera v Red Bulle.  

Každá prestávka však má svoje jasné ohraničenie a už sa neviem dočkať, keď tie pekelné stroje opäť vypustia na trať. Otázkou zostáva, či budeme sledovať kráľovnú motoršportu v televízii, zaplatíme si balík F1 TV, prípadne budeme odkázaní na internetové a nie vždy celkom spoľahlivé streamy bez komentára EisKing dua Števo Eisele – Pepa Král." 

Martin Turčin (neskôr len MT): "Pravdupovediac, formulový rok 2023 bol dlhý. Po posledných pretekoch v Abú Dabí som si od hluku monopostov a hlasu Števa Eiseleho musel aj trochu oddýchnuť. Nie že by mi dve spomínané veci prekážali, ale ako sa hovorí, všetkého veľa škodí a po náročnom roku bolo jasné, že aj nám, redaktorom, pár dní bez efjednotky neuškodí.

Keď sa pozriem na kalendár pre tento ročník, musím už dopredu skonštatovať, že odsledovať poctivo všetkých 24 súťažných víkendov bude ťažké, avšak ja nesedím v kokpite a ak zatiaľ neprotestujú jazdci, štrajkovať nebudem ani ja.

Na druhú stranu, toto "bezformulové" obdobie prešlo, tak ako každý rok, mimoriadne rýchlo. Šum okolo Formuly 1 vôbec neutíchol a aj mimo samotných pretekov sa udialo množstvo vecí, ktoré bolo treba pozorným okom sledovať. Nemôžem nespomenúť predstavovačky jednotlivých tímov či trojdňové testy v dejisku prvej veľkej ceny. Oddýchnutý som všetko hltal do svojej hlavy, aby som pred novou sezónou nebol ničím prekvapený. A predsa som bol.

"Silly season" nám pripravila bombu v podobe prestupu Lewisa Hamiltona do Ferrari (k tomu sa ešte dostaneme) a aj keď pre tento ročník ostáva grid rovnaký, podľa môjho názoru sa môžeme tešiť na skvelý formulový rok, ktorý, ako vždy, štartuje v zákulisí.

Práve tam sa kujú najnovšie špekulácie, veľké prestupy, prinášajú nové technologické vychytávky a hlavne, tam sa chystajú jazdci na to, aby nám opäť raz ukázali kúsok svojho majstrovstva, ktoré my tak všetci s nadšením obdivujeme."

Patrik Seman (neskôr len PS): "Zdravím všetkých Športkárov aj našich verných čitateľov! Aj vy už počujete zvuk motorov? Formulové prázdniny boli dlhé, ale kto čaká, ten sa dočká. Musím však skonštatovať, že som šťastný človek, lebo milujem kopec športov, a tak nikdy nehrozí nuda. Prirodzene, efjednotka mi chýbala. Neviem ako vy, no ja už odpočítavam posledné hodiny a teším sa na moment, keď Števo Eisele zahlási svoje tradičné "červené svetlá zhasli a máme odštartované!"

Hoci bola lanská sezóna aj napriek abnomálnej dominancii Maxa Verstappena zaujímavá, som si stopercentne istý, že po zimnej prestávke uvidíme ešte lepšiu šou. Čo sa týka medzisezónneho obdobia, málokto očakával, že držiteľom kľúčov od miešačky v tohtoročnej silly season bude Lewis Hamilton. Okrem toho ma prekvapil, priam šokoval, koniec Günthera Steinera v Haase.

Carlos Sainz a Lewis Galéria fotiek (34) Súčasný a budúci pretekár Ferrari – vľavo Carlos Sainz, vpravo Lewis Hamilton Zdroj: Martin Trenkler

S obrovským záujmom a nemalou dávkou napätia som pozoroval predstavovačky nových monopostov i predsezónne testy v Bahrajne. Nemyslel som si, že to niekedy poviem, ale čoraz viac ma začína fascinovať technologická stránka F1.

Samozrejme, oveľa väčšia skupina fanúšikov vníma kráľovnú motoršportu najmä zo športového pohľadu. A ja tiež. Jedným dychom ale dodávam, že sledovať geniálnu prácu chytrých inžinierskych mozgov je na nezaplatenie. Náboženstvo zvané Formula 1 skrátka posúva hranice technológie do takmer nepredstaviteľných sfér.

Čo ma nepotešilo, je arogantná reakcia Liberty Media na prihlášku amerického celku Andretti na vstup do Formuly 1. Dôvod? Ako jedenásty tím by údajne súťaž nijako neobohatili. Pýtam sa, akú pridanú hodnotu má Haas? Nech sa na mňa nikto nehnevá, ale byť hviezdou Netflixu je veeeľmi málo..."

2. Nové farby, nové názvy, nové koncepcie. Zahrajte sa na módnu políciu a povedzte, ktoré monoposty určené pre sezónu 2024 vás očarili a ktoré, naopak, vám príliš nevoňajú.

OH: "Odjakživa sa považujem za fanúšika rôznych farieb, rozhodne ma uvidíte oblečeného v pestrých farbách a nie celého v čiernom od hlavy až po päty. Červené Ferrari sa hádam nikdy nemôže nepáčiť, teraz sa možno trocha začudujete, ale pozdáva sa mi spodná prímes čiernej farby okolo samej červenej.  

Mimoriadne zaujímavý koncept zvolili v Stake F1 Sauber tíme, nečakal by som krikľavo zelenú farbu. Ale aj tento monopost sa stretol s mojím obdivom. Ak by som naozaj musel zvoliť aspoň jednu stajňu, ktorá by sa umiestnila na samom spodku, tak volím Alpine. Na môj vkus príliš veľa čiernoty a minimum ružovej." 

MT: "Čierne zlato. Nie, toto nie je výraz pre ropu, ale pre karbón. Po príchode novej éry v roku 2022 technologickí inžinieri zistili, že výmenou farebných segmentov za čierny karbón, sa dá ušetriť niekoľko kilogramov. Vďaka tomuto poznaniu dokážu tímy nazbierať cenné desatiny, ktoré sú vo formulovom svete mimoriadne dôležité. A tak sme sa od krásnych farebných "šípov" dostali k takmer čierno-čiernym kombináciám.

Na predstavenie monopostov som sa vždy tešil, pretože prinášali vzrušenie z toho, ako sa inžinieri pohrali s farbami. Avšak posledné roky poväčšine sledujem len počítačové rendre na starých monopostoch a kopu čierneho karbónu.

Je to škoda, ale je to tak. Treba však povedať, že nie každý sa spolieha na karbón a niektoré tímy sa držia toho, čo zaviedli pred mnohými rokmi. Nedá mi nespomenúť najmä Ferrari. To sa drží červenej farby od vstupu do F1 a oceňujem, že ani v novej generácii nepodlieha trendu, ale drží tradície a históriu.

Aj v tomto roku vyzdvihnem stajňu z Maranella. Scuderia priniesla opäť perfektný odtieň červenej a doplnenie v podobe žltých línií sa mne osobne veľmi pozdáva. Tomuto monopostu by som dal 9/10, ale plný počet bodov má u mňa tento rok tím Visa Cash App RB (RBčko).

Farebné prevedenie biela – modrá – červená veľmi nápadne pripomína predchodcu tímu Toro Rosso a mne sa to nesmierne páči. Symbolické prepojenie na stajňu, v ktorej vyrástli mená ako Max Verstappen, či Carlos Sainz, veľmi oceňujem a práve tento tím na mňa na predstavovačke urobil najväčší dojem.

Naopak, veľmi som sklamaný z tímu McLaren. Ich papájová farba veľmi príjemne oživovala grid a v tejto sezóne stajňa z Wokingu opäť siahla vo veľkej miere radšej po čiernej, ako po krikľavo oranžovej. Treba však priznať, že pochopiteľne.

Nová doba priniesla nové vychytávky a tak sa nemôžeme čudovať, že dosahovanie výsledkov je na prvom mieste, aj na úkor krásy. Ja osobne však zastávam názor, že kráľovná motoršportu má priniesť aj krásne výkladné skrine, ktorými monoposty určite sú."

PS: "Rád by som na úvod poznamenal, že nefandím žiadnemu konkrétnemu tímu ani pilotovi, a tak si môžem dovoliť ten luxus hodnotiť veci objektívne a nezaujato. Ako sa hovorí, sto ľudí, sto chutí a nie vždy sa dá každému trafiť do vkusu.

Pokiaľ ide o vzhľad, volím Ferrari. Prenádherné auto. Páči sa mi aj čierno-strieborný Mercedes, elegantná klasika Aston Martin a tiež RB-čko, ktoré nápadne pripomína niekdajšie monoposty Toro Rosso. Z technologického hľadiska volím jednoznačne Red Bull, žasnem nad tým, čo znovu (po koľký raz už?) vydumal génius Adrian Newey. Na opačnom póle sa v mojom pomyselnom rebríčku nachádzajú Haas a Alpine. Teda neviem, ako ostatných, no mňa nezaujali.

Pilot Red Bullu Max Galéria fotiek (34) Max Verstappen v novom monoposte RB20 Zdroj: SITA/AP/Darko Bandic

Nedá mi ale nespomenúť, že doba karbónová už prekročila zdravú mieru. Chápem, že súčasná generácia monopostov je priveľká a priťažká, a že múdre inžinierske hlavy sú nútené hľadať rôzne cestičky, aby ušetrili každučký gram na váhe. A rozumiem aj tomu, že zoškrabať lak je naozaj lacné, jednoduché a efektívne riešenie, ale čo je veľa, to je veľa.

Áno, lakovanie samotné môže vážiť až šesť kilogramov, čo je v prepočte strata dvoch desatín na kolo, no odtučňovacia kúra musí ísť ruka v ruke s estetickou stránkou. Ideálne, z môjho pohľadu, aj s nejakými obmedzeniami zo strany FIA, ktoré by upravili mantinely toho, čo si tímy môžu dovoliť a čo už nie."

3. Naša debata by nebola plnohodnotná, keby sme nespomenuli azda najšokujúcejšiu správu v histórii Formuly 1 a možno i celého športu vôbec. Čo hovoríte na prestupovú bombu s názvom Lewis Hamilton –> Scuderia Ferrari?

OH: "Hovorím na ňu toľko, že Lewis Hamilton má môj obdiv za odvahu. Sami vieme, ako dopadli hviezdy v najjagavejšej kombinéze z celého štartového poľa – Fernando Alonso, Sebastian Vettel. Majstrovské ambície, ale napokon len prázdny džbán a mrzutý pohľad na iného oslavujúceho šampióna. 

Keď sa neraz opakoval a vyjadroval svoj obdiv k Ferrari, dalo sa predpokladať, že jedného dňa si možno splní sen. Pravdupovediac, čakali sme takýto prestup na sklonku kariéry? No ja teda určite nie. Sám som zvedavý na kooperáciu v Mercedese počas najbližších 10 mesiacov, keď vedia, že najlepší jazdec opustí ich rady. Nevraviac o Ferrari, kde sa v podobnej pozícii ocitol Carlos Sainz. 

Prestup Hamiltona má už teraz milión otáznikov, na ktoré sa dozvieme odpovede až v roku 2025, ale považujem ho za najväčší prestup dejín F1. Sedemnásobný šampión, ktorý už nemá komu čo dokazovať, sa chce osamostatniť od Michaela Schumachera, miláčika Scuderie a taktiež sedemnásobného majstra sveta, prestúpi práve do tohto talianskeho tímu. No nebolo by nádherné, keby sa dočkal ôsmeho titulu práve v červenej kombinéze? 

Už nech tu je rok 2025, hoci ani ten 2024 rozhodne nebude nudný!"

MT: "Ústa fanúšikov ostali otvorené a formulý svet zastal v pohybe. Aj tak sa dá v krátkosti opísať megaprestup Hamiltona. Jedným dychom musím dodať, že slovné spojenie "Hamilton vo Ferrari“"znie aj s odstupom času naozaj neuveriteľne.

Čo bol pred pár mesiacmi iba výplod talianskych bulvárnych novín, je dnes pravda a musím priznať, že sa neviem dočkať momentu, keď si Lewis oblečie červenú kombinézu. Ako zaznelo po prestupe viackrát, Hamilton sa chce priblížiť formulovej, ale aj športovej nesmrteľnosti. Priznávam, že niekedy v mladosti som mu fandil a tentokrát sa opäť prikloním na jeho stranu. Má obrovské odhodlanie, guráž a posmelený sľubovaným úspechom sa presunul na miesto, kde sa tituly získavajú azda najťažšie.

Verím, že ak Ferrari bude pokračovať v úspešnom budovaní silného tímu aj mimo pretekového asfaltu, v roku 2025 sa môžeme tešiť na mimoriadnu šou. Netvrdím, že hneď v prvom roku získa Hamilton titul, ale po tvrdej facke na konci roku 2021, má v sebe enormné odhodlanie dokázať svetu, že on je ten najlepší z najlepších.

Ak sa mu so Scuderiou nepodarí napodobniť úspechy veď viete koho a jeho angažmán sa skončí neslávne ako vo Vettelovom prípade, navždy sa zaradí do histórie ako "ten, ktorý nebol lepší ako Schumacher".

Nechajme sa prekvapiť. Len čas a rýchly spoľahlivý monopost ukážu, či bude Hamilton navždy zapísaný v histórii a na konte bude mať osem titulov majstra sveta. Každopádne, Hamilton prestupom storočia spustil lavínu pohybov a štartové pole sa poriadne premieša. Kolotoč, na ktorom je iba 20 miest a záujemcov celá kopa, naberie v tejto sezóne poriadnu rýchlosť."

PS: "Hamiltonov senzačný presun z Brackley do Maranella je bezpochyby udalosťou formulovej zimy, roka, desaťročia a možno i celej histórie F1. Sebastian Vettel mal asi pravdu, keď povedal, že každý je fanúšikom Ferrari.

Hoci v Mercedese určite počítali s tým, že koniec spolupráce s Lewisom musí skôr či neskôr prísť, predstavitelia strieborných šípov by boli omnoho šťastnejší, keby svoj drahokam udržali. Srdcu sa však niekedy veľmi ťažko rozkazuje, preto sa mohli Toto Wolff a spol. aj na hlavu postaviť či hodiť o zem. S rozhodnutím sedemnásobného šampióna nepohli. Dupľom, ak sa o všetkom dozvedeli až na last minute.

Poväčšine prevláda názor, že kľúčovým faktorom prestupu bol šéf Ferrari Fred Vasseur. Sám Hamilton priznal, že bez skúseného manažéra by sa tento obchod nikdy neupiekol. Formula 1 vyťaží z transferu slávneho Brita taktiež, veď lepšiu reklamu si snáď už ani nemohla priať. A samotný Lewis Hamilton? Stratiť nestratí, môže iba získať.

Čo sa bude odohrávať v hlave víťaza 103 veľkých cien počas najbližších desiatich mesiacov, azda nevie ani on sám. Vopred ale buďte pripravení a nezostaňte v šoku, ak počas aktuálnej sezóny príde o pozíciu jednotky a Mercedes uprednostní korunného princa Georgea Russella. A možno sa sakramentsky mýlim. Veď uvidíme."

4. Ruku na srdce, keby vám ktosi dobre informovaný pred mesiacom pošepkal, že Red Bull "zahodil" minuloročný koncept monopostu a odhodlal sa k vcelku radikálnym zmenám, nejeden z vás by si ťukal na čelo, no nie? Lenže génius menom Adrian Newey nezinscenoval evolúciu, ale malú revolúciu... Je vôbec reálne, aby niekto odstavil suveréna z Milton Keynes na čele s Maxom Verstappenom od štvrtého titulu v sérii?

OH: "Ak vo svete F1 existuje niečo, čo za žiadnych okolností netreba ani na malý moment spochybňovať, tak je to určite meno Adrian Newey a jeho prešpekulovaný mozog. Koniec-koncov, prečo by sme nemali veriť úsudku niekoho, kto má prsty v toľkých majstrovských monopostoch?

Ako hovorí stará známa pravda – keď začnete byť spokojní a necháte sa uchlácholiť úspechom, tak to je začiatok konca. Newey a celý Red Bull si dobre uvedomujú, že nik nespí a snaží sa vyrovnať, alebo minimálne priblížiť rakúskym plechovkárom.  

Max Verstappen a Lando Galéria fotiek (34) Max Verstappen a Lando Norris Zdroj: Martin Trenkler

Pripomína mi to obdobnú situáciu z NBA, keď Golden State dominovali s kvartetom Stephen Curry – Klay Thompson – Kevin Durant – Draymond Green a novinári vraveli, že túto éru aj tak ovládnu. Generálni manažéri iných tímov ale nesedeli so založenými rukami a boli o to viac motivovaní pri skladaní tímov, aby sa Warriors minimálne priblížili. Verte, že nik sa v paddocku F1 nechce dívať na neustálu dominanciu jedného tímu. Tak do práce, chlapi!" 

MT: "Rok 2023 sa niesol v znamení totálnej (toto slovo treba zvýrazniť) dominancie Red Bullu. Musíme športovo uznať, že tím okolo Christiana Hornera ovládol celú sezónu a nechýbalo veľa, aby šampión Max Verstappen zvíťazil vo všetkých pretekoch. Tajne dúfam, že takýto rok sa nezopakuje a ostatné tímy si do novej sezóny priniesli niečo, do dokáže "plechovkárov" zaskočiť.

Predsezónne testy ale ukázali, že Newey je odborník na slovo vzatý a jeho prešpekulované výmysly opäť raz zaskočili svet F1. Monopost, ktorý je krížom-krážom deravý ako ementál, pripomína nejaký futuristický náhľad z budúcnosti.

Rovnako, ako éra Mercedesu, aj dominancia Red Bullu je síce pekná, ale akurát tak pre fanúšikov červených býkov. Ostatní nadšenci s hundraním prelepujú prvé miesto na televíznych obrazovkách s pocitom, že toto nie je to, za čo platia svojmu operátorovi.

To, či bude rakúska stajňa opäť ničiť konkurenciu, sa dozvieme v priebehu sezóny, avšak už prvé preteky v Bahrajne nám ukážu, či škodoradostný úsmev Gianpiera Lambiaseho (Verstappenov pretekový inžinier, pozn.) bol ozajstný alebo hraný. Holandský šampión totiž v tom čase zajazdil najrýchlejší čas testovacieho dňa a konkurentom nadelil viac ako sekundu.

Odporcom Red Bullu mohol nahrať do karát druhý deň testov, keď Peréz dlhé chvíle riešil problémy so spoľahlivosťou, ale nezabúdajme, tie mal Red Bull aj na začiatku roka 2021. Stačí, ak bude RB20-tka rýchla, spoľahlivosť sa vyrieši.

Každý chce vidieť ostré lakte na čele štartového gridu, ale mám pocit, že v ročníku 2024 sa nedočkáme zmeny na prvom mieste celkového hodnotenia."

PS: "Som hrozný tipér, skutočne jeden z najhorších, akých si dokážete predstaviť, ale vložil by som ruku do tigrovej klietky za to, že Max bude po väčšinu sezóny pretínať šachovnicovú vlajku na prvom mieste. Red Bull je fungujúci stroj, Verstappen stále nevykazuje známky poklesu výkonnosti ani motivácie a je, dovolím si tvrdiť bez strachu, na najlepšej ceste za štvrtým titulom majstra sveta.

Má vo svojom arzenáli všetko, čo potrebuje pretekár na to, aby mohol byť považovaný za najlepšieho pilota na svete. Pred svojimi prenasledovateľmi je vždy o krok vpred, dokáže predvídať, čo sa na trati stane o niekoľko sekúnd, naučil sa kontrolovať svoju výbušnosť, ale zároveň nestratil nič na rýchlosti, má zdravé sebavedomie, teraz už aj dostatok skúseností, rodinnú pohodu a v neposlednom rade fantastický monopost.

Nemohol som uveriť vlastným očiam, keď som videl, že v Red Bulle sa do veľkej miery inšpirovali lanským "bezbočnicovým" konceptom Mercedesu. Kým ostatné tímy viac či menej skopírovali minuloročný RB19, červení býci opäť posunuli hranice možného i nemožného a namiesto evolúcie prišli s revolúciou. Našiel technický mág Adrian Newey spôsob, ako uspieť s neúspešným mercedesáckym nápadom? Touto cestou by sa predsa nevydal, keby si myslel, že ide o zlé riešenie.

Predsezónne testy naznačili, že RB20-tka je schopná jazdiť oveľa rýchlejšie než ktorékoľvek iné auto v padoku, ale bude aj stabilná a spoľahlivá? Uvidíme. Taktiež je otázne, ako sa vysporiada s rôznymi podmienkami na trati, či bude dominovať na všetkých typoch okruhov a za každého počasia. Už čoskoro nám dá samotná sezóna odpoveď.

Dôležitý rok čaká najmä Checa Péreza, ten má zrejme poslednú šancu, aby presvedčil vedenie z Milton Keynes o tom, že je vhodným kandidátom na post tímovej dvojky."

5. Mnohí odborníci sa zhodujú, že najväčšiu šancu naháňať Red Bull má Ferrari. Čosi už naznačili predsezónne testy v Bahrajne, hoci ich výsledky nemusia vždy odrážať reálnu silu jednotlivých tímov. Čo si myslíte o aktuálnej situácii v Maranelle? Dokáže duo Charles Leclerc – Carlos Sainz podkurovať hegemónovi F1 a pravidelne zbierať pódiové priečky?

OH: "Viete, zhoda odborníkov je jednou vecou, realita zas druhou. Nebudeme si ale navrávať klamstvá, že F1 sa zaobíde bez silného Ferrari. F1 potrebuje silné Ferrari na špici, maranellský tím je synonymom kráľovnej motoršportu. 

Čo sa týka jazdeckej dvojice, pozastavím sa pri oboch. Charlesa Leclerca považujem za talentovanejšieho a kvalitnejšieho jazdca než jeho tímového kolegu, výrazne ma však sklamal jeho prístup v druhej polovici lanskej sezóny. Monačan vyzeral ako bez života, evidentne rezignoval na nepodarený rok a pôsobil tak, že ani nechcel získať žiadne body naviac. Takto vyzerá presné opozitum súťaživosti, čo je niečo, čo vonkoncom neakceptujem. Nielen ja, ale i nároční tifosi v talianskych radoch.

Chcem veriť, že Leclerc má upratanú hlavu, a hoci rozumiem, že rozhodne nie je jednoduché tváriť sa šťastne, keď váš monopost by ledva predbehol niektoré autá na talianskej diaľnici (samozrejme, s trochou zveličeného korenia) a motáte sa v strede štartového poľa. Jazdec F1 však musí preukázať, že aj v takýchto situáciách sa nevzdáva. Rovnako ako v živote. 

Carlos Sainz a Charles Galéria fotiek (34) Piloti Scuderie Ferrari, Carlos Sainz a Charles Leclerc Zdroj: Martin Trenkler

Carlos Sainz bol v lanskom ročníku pretekárom, ktorý predvádzal lepšie výkony než Leclerc. Hoci skončil šesť bodov za svojím monackým kolegom. Poviem to tak, že dôležitá je aj výsledková konzistentnosť, spoľahlivosť a prístup. Všetky tieto premenné hrali v prospech Sainza. Veľmi som zvedavý na jeho poslednú sezónu vo farbách Scuderie.  

Nepoviem, že mi ho je ľúto, ale ak sa empaticky snažím vžiť do jeho kože, asi by sa mi nepracovalo príjemne s vedomím, že bez ohľadu na výsledok najbližších mesiacov si na moje miesto sadne niekto iný. Piraní klub menom F1 ale ponúka nielen silných pretekárov, ale aj psychicky odolných ľudí.

Dúfajme, že Sainz demonštruje aj schopnosť odosobniť sa od toho, čo sa bude diať po sezóne. Koniec-koncov, on sám nemá miesto pre ročník 2025, a preto bojuje aj na tomto fronte. Nielen za Ferrari, ale i sám za seba a svoju budúcnosť." 

MT: "Moja odpoveď znie áno. Ferrari sa v minulej sezóne trápilo najmä s problémom požierania pneumatík, a, samozrejme, so spoľahlivosťou tímu. Je to smutné, ale je to fakt. Vzpierajúci sa čierny koník musí mať upratané aj v garáži, ak chce pomýšľať na titul a v uplynulé sezóny nám ukázali, že práve toto je jedna zo slabín Ferrari.

Nový šéf Frédéric Vasseur nastolil poriadok, ale tímu okolo dvojice Leclerc – Sainz ešte niečo chýba. A treba priznať, že ani vlaňajší monopost nebol majstrovský. Jedno rýchle kolo v kvalifikácii nestačí a pre to, aby ste dosiahli na ten najcennejší vavrín, musíte priniesť niečo navyše. Niečo špeciálne, čo má napríklad Red Bull v podobe Maxa Verstappena.

Áno, Leclerc bol považovaný za šampióna, ktorý vráti titul do talianskych rúk, ale v minulej sezóne pôsobil často nevýrazne a španielsky prenasledovateľ ho neraz predčil. Sainz sa enormne zlepšil, dá sa povedať, že za volantom červeného auta dospel a v tejto sezóne sa musí predať (od roku 2025 nemá isté miesto). A tak je jasné, že nepísanej jednotke bude tvrdo stúpať po krku.

Môj odhad je taký, že Ferrari sa bude pohybovať vpredu, v továrni pribudne niekoľko vlajok za víťazstvá, avšak na majstrovský titul to stačiť nebude. Bodaj by som sa mýlil a všetci by sme boli svedkami červeného opojenia. Presne to by si totiž súčasná F1 plne zaslúžila."

PS: "Polemizovať o tom, či sa zaradia k hlavným ašpirantom na pódiové priečky, je v prípade Ferrari scestné. Hrýzť Red Bull a bojovať víkend čo víkend o víťazstvá bude pre Tifosi asi priveľké sústo, ale, ako sme už neraz videli, v efjednotke sa človek niekedy nevyzná a možné je de facto čokoľvek.

Najväčšie otázniky (určite nielen pre mňa) zostávajú v degradácii pneumatík a pretekovom tempe. Zdá sa však, že v tomto smere svitá na lepšie časy a nový monopost SF-23 je nielen lepšie ovládateľný a predvídateľný, ale už by nemal byť ani žrútom gúm. Ferrari zažili vydarené testy, ale sú pochybnosti, či ich dokážu zopakovať aj v ostrej skúške. Ak sa priblížia k svojim výkonom z Bahrajnu, budú veľmi silní, ak nie, nastane dosť vážny problém.

Druhé miesto v Pohári konštruktérov je reálny cieľ, vyššie ale červení asi pozerať nemôžu. Ak ale dokážu napredovať s rovnakou energiou, vášňou a koncepciou, ako tomu bolo v minulom roku, o budúcnosť by sa nemali strachovať. Mám totiž pocit, že v Maranelle sa začala nová úspešná éra. Éra Freda Vasseura. Francúzsky inžinier je to najlepšie, čo sa Ferrari mohlo stať, a ak namieša správnu chémiu, ikonická talianska značka môže zažiť najlepšie obdobie za ostatné roky.

Pilot Ferrari Charles Leclerc Galéria fotiek (34) Charles Leclerc testuje nový monopost SF–23 Zdroj: SITA/AP/Darko Bandic

Na záver by som sa rád pozastavil pri pilotoch. Bude zaujímavé sledovať, ako Fred ukočíruje konfrontáciu medzi Charlesom Leclercom a Carlosom Sainzom. Kým prvý menovaný podpísal nový (podľa Gazzetty dello Sport dlhodobý) kontrakt, pre Španiela bude rok 2024 labuťou piesňou v monoposte Ferrari. Nebolo by preto žiadnym prekvapením, keby Scuderia v nadchádzajúcej sezóne dávala do popredia Monačana.

Ale čo Sainz? Bude mať záujem o tímovú spoluprácu? Podriadi sa pravidlám stajne? Alebo sa bude pozerať iba na seba?"

6. Pristavme sa na moment pri stajni z Brackley. Strieborné šípy vstupujú do novej sezóny s veľkými ambíciami a pod obrovským tlakom. Ako bude podľa vás vyzerať záverečná kapitola príbehu Lewisa Hamiltona v Mercedese? A čo jeho vzťah s Georgeom Russellom a zvyškom tímu?

OH: "Ak hľadáte úprimnosť na každom kroku, radšej odvráťte zraky od F1, pretože by ste sa mohli škaredo sklamať. Viem, že Hamilton je príkladný profesionál a v jeho prípade nehrozí "vypnutie" a sústredenie sa na sezónu 2025. Teraz má pred sebou kopu práce u súčasného zamestnávateľa, i keď si viem predstaviť, že najmä novinári sa budú neustále dotieravo vypytovať aj na niečo, nad čím ani sám Hamilton neuvažuje.

Čo jeho vzťah s ostatnými členmi tímu? Nedivil by som sa, ak by obaja jazdci dostávali odlišné informácie. Aby sme sa pochopili, k Hamiltonovi doplávajú iba veci, ktoré sa bytostne dotýkajú ročníka 2024 a nemajú presah aj do nasledujúcich sezón, zatiaľ čo pri Russellovi môžu byť pokojní. 

Zaujíma ma, či Mercedes plne staví na Russella ako jednotku v prípade, že budú obaja jazdci vyrovnaní a prípadne sám tím bude musieť rozhodnúť, koho v tých a oných pretekoch uprednostní. Hamiltonovi rozhodne nezávidím, zrejme pôjde o zvláštnu sezónu, na druhej strane, on sám si určite plne uvedomoval, čo môže spôsobiť oznámenie podpisu s Ferrari rok vopred. Preto nezostanem sedieť na stoličke ako obarený, ak uvidím, že vzťahy v Mercedese sú ochladnuté." 

MT: "Hamilton spôsobil v Mercedese počas zimnej prestávky veľký "bordel", ktorý ani nemecká veľkostajňa neočakávala. Pre médiá majú určite prichystanú rozprávku, že všetci sa sústredia na sezónu 2024 a nikto nebude odpisovať sedemnásobného majstra sveta, avšak podľa mňa si Hamilton podpísal ortieľ.

Toto Wolff je šibal, ktorý vie, čo robí, a Hamilton ho sklamal. Tentokrát mu neostane nič iné, len staviť karty na Georgea Russella, ktorý bude musieť prebrať úlohy jednotky tímu a aj keď to nikde napísané nebude, myslím si, že práve mladší z dvojice bude uprednostňovaný. Či už v prísune nových technológií, informácií, ale aj miesta na trati.

Jedinou výhodou, ktorá môže hrať v prospech Hamiltona, je Russellova zbrklosť a neskúsenosť. Viackrát nám ukázal, že nie je pripravený vyhrávať ťažké preteky a v rozhodujúcich momentoch zlyhal. Russell je však plne odhodlaný a práve táto sezóna môže byť pre neho tou prelomovou. Musí ukážať, že nie je len talentovaný pilot, ale prvotriedná hviezda.

Hamilton sa ale nehodlá vzdávať a vložiť všetko do nového angažmánu. Russellovi bude chcieť život v Mercedese naďalej strpčovať a v konečnom dôsledku mu ukáže, kto je (bol) pánom nemeckej stajne."

PS: "Od Mercedesu sa dá očakávať, že budú bezpochyby lepším tímom ako pred rokom či dvomi, viac konkurencieschopným, no na boj o titul to stačiť asi nebude. Aspoň nateraz.

Dobrou správou pre Hamiltona s Russellom je, že zadná časť auta ani jeho maximálna rýchlosť už nebudú takým strašiakom ako vlani. Nový monopost W15 by mal mať menší aerodynamický odpor a všetko nasvedčuje tomu, že bude aj rýchlejší na rovinkách a stabilnejší v zákrutách.

Jazda v tohtoročnom aute je vraj celkovo príjemnejšia, v porovnaní s rokom 2023 sa v ňom sedí lepšie a plusom je napríklad aj posunutie kokpitu smerom vzad. Zlé jazyky hovoria, že Hamilton už vyjadril spokojnosť tlačidlom "Páči sa mi to". (smiech)

Reálnu rýchlosť jednotlivých monopostov však ukáže až prvý súťažný víkend na okruhu Sakhir v Bahrajne. Čo by ale mali v Brackley zlepšiť, je realizácia pit stopov, najmä ak vieme, že v súčasnej Formule 1 rozhoduje každučká desatinka.

Ako bude vyzerať posledná sezóna Hamiltona v Mercedese? Lewis je profík s veľkým P a ani posledný rok pred odchodom do Ferrari nijako nepoľaví vo svojom úsilí a jeho motivácia nebude v žiadnom prípade naštrbená. Práve naopak, jeden z najlepších pilotov histórie vraj pred novým ročníkom ešte nikdy nebol hladnejší ako teraz.

Lewis Hamilton Galéria fotiek (34) Lewisa Hamiltona čaká posledná sezóna v Mercedese Zdroj: Martin Trenkler

Na druhej strane garáže vládnu veľké očakávania z toho, čo bude nasledovať. Niet pochýb o tom, že Russell by už dávno bol jednotkou, nebyť Hamiltona. Rovnako ako u Leclerca či Norrisa, aj George má všetky predpoklady na to, aby bojoval o titul majstra sveta. A nikde nie je napísané, že sa tak nemôže stať už v najbližších dvoch, troch rokoch...

Minulá sezóna mladšiemu z britskej dvojice nevyšla, ale v Bahrajne sa rozdajú karty úplne nanovo a Russell dostane možnosť začať opäť odznovu s čistým štítom. Som jediný, kto si myslí, že v roku 2024 bude ťahať za dlhší koniec mercedesáckeho lana?"

7. Čiernym koňom minulého roka bol jednoznačne McLaren. Papájový tím spočiatku pôsobil zle-nedobre, ale po letnej prestávke nabral druhý dych a premenil sa na najbližšieho prenasledovateľa Red Bullu. Sústreďme sa však na budúcnosť. Čo môžeme očakávať od tradičnej britskej značky v roku 2024?

OH: "Myslím si, že je úplne namieste očakávať hlad, drajv a túžbu po demonštrácii toho, že druhá polovica predošlej sezóny v podaní McLarenu nebola náhodná a výkrikom do tmy, ale reálnym odzrkadlením potenciálu a kvality britskej stajne. 

Papájový tím má vo svojich radoch mladé duo, ktoré sa chce, môže a musí neustále zlepšovať, preto predpokladám, že budú pokračovať v nastolenom trende aj naďalej. Obaja jazdci majú zmluvy aj pre rok 2025, preto sa môžu plne sústrediť iba na výkony a nezapodievať sa prípadnými šumami a špekuláciami o prípadných prestupoch tam či onam. Minulý rok som s nimi až tak nerátal, teraz už neurobím podobnú chybu."

MT: "Tradičná značka, ktorá jednoznačne patrí na vrchol pretekového roštu. V závere minulej sezóny ma príjemne prekvapili a budem rád, ak sa do boja o prvú trojicu zapojí aj mladícka dravosť v podobe Landa Norrisa a Oscara Piastriho. Práve táto zložka tímu môže byť hnacou silou papájových.

Mladíci si budú postupne šliapať na päty a túto situáciu musí využiť a zároveň zmanažovať šéf tímu Zak Brown. Upokojiť ich chladné hlavy a robiť správne rozhodnutia na trati, ktoré možno poškodia jedného, či druhého, ale môžu viesť celý tím za úspechom.

Na záver ostáva už len dúfať, že ich monopost je plne pripravený čeliť neľútostnej konkurencii."

PS: "Hm, dobrá otázka, pozná niekto z vás odpoveď? (smiech) Možno by nebolo odveci obrátiť sa na formulového Nostradama menom Mika Häkkinen...

Keď lietajúci Fín vlani v júni predpovedal, že McLaren bude do dvoch mesiacov útočiť na Red Bull, mnohí iba ohŕňali nosom a nadávali mu do bláznov. Lenže dvojnásobný majster nerozprával do vetra a proroctvo o zmŕtvychvstaní tímu z Wokingu sa naplnilo do poslednej bodky.

Očakávam, že kvalita tradičného britského tímu sa prejaví aj v tejto sezóne. Pozitívom je, že bahrajnské testy dopadli podstatne lepšie ako vlani, aj keď McLaren odjazdil druhý najnižší počet kôl po Williamse, len 327. Nový monopost MCL38 mal slušné pretekové tempo, ale zápasil s nespoľahlivosťou, predovšetkým Lando Norris mal veľkú dávku smoly – zastavila ho porucha spojky a nevyhli sa mu ani problémy s palivovým systémom.

Andrea Stella sa nechal počuť, že v továrni už intenzívne pracujú na prvom balíčku upgradov, ale zrejme si budeme musieť ešte chvíľočku počkať, kým papájoví skutočne odomknú potenciál auta. Momentálne je McLaren ďaleko za Red Bullom a Ferrari.

Chcel by som ešte upriamiť pozornosť na tímovú dynamiku. Lando Norris a Oscar Piastri tvoria naoko ideálne zohranú jazdeckú zostavu. Budú však spolu dobre vychádzať aj za predpokladu, že budú proti sebe bojovať o pódiové priečky? Je viac než pravdepodobné, že vzťah dvoch talentovaných pilotov sa začne čoraz viac komplikovať.

Brit ešte nevyhral žiadnu veľkú cenu, hoci už trinásťkrát stál na pódiu. Na druhej strane austrálsky mladík ovládol šprint v katarskom pekle. Možno ste zachytili slová bývalého jazdca a dnes komentátora Martina Brundlea, ktorý v decembri vyhlásil, že Piastriho víťazstvo smrteľne ublížilo Norrisovi. Len si predstavte, čo sa bude odohrávať v Landovej hlave, ak Oscar dosiahne na triumf v Grand Prix skôr ako on..."

8. Ak by ste mali vypichnúť iba jedného pretekára/jeden tím – kto sa stane najväčším skokanom a kto najväčším sklamaním sezóny? Máte vo svojom zápisníku pilota, na ktorého by sa podľa vás mali fanúšikovia špeciálne zamerať?

OH: "Spomínam si na naše preview pred štartom ročníka 2023, kde som sa dušoval, ako verím Alpinkám. Že práve oni budú najväčšmi podkurovať silným tímom. Výsledok? Viete čo, hlavne, že sme zdraví a nekvári nás žiadna zákerná choroba, všakže? Klop, klop. 

Nech ma trafí šľak, poďme si znova zatipovať, snáď údernejšie a presnejšie ako pred rokom. Dvojica, ktorá bude najvýraznejším spôsobom podkurovať tým najlepším, sa volá Lando Norris a Oscar Piastri z papájového McLarenu. Prečo nie? Hádam solídny monopost, kvalita za volantom a mladícka vášeň a hlad po úspechu. Ideálna kombinácia." 

MT: "Naozaj ťažká otázka. Máme za sebou iba pár hodín testovacích jázd, na základe ktorých sa nedá veľmi presne zhodnotiť reálna sila na trati. Napriek tomu sa pokúsim napísať, čo som stihol vyčítať.

Z môjho pohľadu by čiernym koňom sezóny mohol byť tím Visa Cash App RB. Ich monopost veľmi nápadne pripomína minuloročný Red Bull a nové lakovanie nie je jediným bodom, v ktorom ma zaujali.

A áno, aj pilot, na ktorého sa treba špeciálne zamerať, je z tímu Rbčko a je to Daniel Ricciardo. Starý mazák, ktorého už mnohí odpisovali, sa minulý rok vrátil v plnej sile a ukázal, že stále má čo kráľovnej motoršportu ponúknuť. Myslím si, že ak si sadne s novým monopostom, bude často obsadzovať miesta v Q3 a dovolím si tvrdiť, že tímu pod vedením nového šéfa Laurenta Mekiesa prinesie aj nejaké to pódiové umiestnenie.

Predstavovačka nového monopostu tímu Galéria fotiek (34) Predstavovačka nového monopostu tímu Visa Cash App RB – na snímke piloti Daniel Ricciardo a Yuki Tsunoda i šéf tímu Laurent Mekies (druhý sprava) Zdroj: SITA/AP/Adam Hunger/AP Images for Visa

Pozor, zabúdať nesmieme ani na dvoch Španielov. Carlos Sainz, ako som spomínal vyššie, bude chcieť ukázať svoj pretekársky um a vybojovať si nový lukratívny kontrakt u jedného zo zamestnávateľov pre rok 2025.

A čo druhý Španiel? Fernando Alonso sa zrejme zapredal diablovi a každým rokom mladne čoraz viac. Myslím si, že prekvapenie úvodnej časti minulého ročníka nebolo náhodné a "El Nano" má v talóne ešte mnoho trikov."

PS: "Jedna z najzapeklitejších otázok, na ktoré by som veľmi rád vedel odpoveď omnoho skôr ako sa reálne dozvieme. Nerád sa totiž púšťam do veľkohubých predikcií bez toho, aby som poznal skutočnú silu, formu a pripravenosť jednotlivých tímov/pilotov, ale keďže otázka znie jednoznačne, tak vyskúšam si tipnúť, že najväčším skokanom sezóny bude tím RB a jeho líder Daniel Ricciardo.

Nový monopost s označením VCARB 01 je kópiou minuloročného Red Bullu, a aj keď nie je najmodernejší naprieč štartovým poľom, nevidím dôvod, aby nebol rýchly. Majme tiež na pamäti, že, Ricciardo je v súčasnosti hlavným kandidátom na nahradenie Sergia Péreza v áčkovom Red Bulle, takže o motiváciu má postarané.

Mám taký dojem, že uvidíme konečne starého dobrého Daniela a že v sezóne 2024 sa ukáže kvalitatívny rozdiel medzi ním a Japoncom Yukim Tsunodom, ktorého v internom porovnaní jasne zdolá.

Keď premostíme k najväčšiemu sklamaniu, rád by som poukázal na zásadnú informáciu portálu F1 Insider o tom, že Pérez má v zmluve zakotvenú špeciálnu klauzulu, ktorá Red Bullu umožňuje ho poslať k vode už po prvej tretine roka 2024 bez toho, aby mu jeho zamestnávateľ musel vyplatiť odškodné. Ak dôjde v priebehu letnej prestávky alebo po skončení sezóny k výmene Mexičana, nikto asi nebude zvlášť prekvapený."

9. Kalendár pre rok 2024 obsahuje rekordný počet 24 Veľkých cien. Na ktoré podujatie/a sa tešíte najviac? A ktorú trať by ste najradšej vymazali z mapy F1?

OH: "Nejdem sa tu prechádzať okolo rozostavanej budovy v pozícii alibistu, že každá trať má niečo do seba. Odjakživa som na strane klasiky, niekedy až nostalgie, a preto nedokážem vystáť moderné okruhy typu Saudská Arábia, Miami, Las Vegas, Skutočne mi na týchto tratiach nepripadá nič zaujímavé, ale rozumiem, že ide v prvom rade o biznis a zisky.  

Počas covid sezóny sa mi mimoriadne páčilo portugalské Portimao, z okruhov, ktoré sú stále v kalendári, nedám dopustiť na Spa-Francorchamps, Monzu, Japonsko alebo Brazíliu. Ešte jedným dychom dodám, že z existujúcich tratí, ktoré sa, žiaľ, vytratili, vedie Sepang v Malajzii." 

MT: "24. Číslo, ktoré máta všetkých zainteresovaných. Je to naozaj veľa alebo tak akurát? To sa dozvieme na konci kalendárneho roka, keď príde čas na hodnotenie. Teraz nám neostáva nič iné, len sa tešiť na poriadne nabitú sezónu.

Ak si mám vybrať iba jednu trať, na ktorú sa špeciálne teším, tak je to, samozrejme… Ostrá pravotočivá prvá zákruta, rýchlo popri kasíne, zákruta Mirabeau, tunel, časť okolo bazéna a rovno do cieľa. Tí, ktorí majú v žilách benzín a hluk formuly je ich najobľúbenjším zvukom zaiste vedia, že ide o Monako. Tento okruh milujem. Je to stará klasika, ktorú poznajú všetci milovníci formuly a neodmysliteľne patrí do kalendára efjednotky.

A ktoré podujatie by som vymazal? Neviem, ťažko povedať a ešte ťažšie napísať. Je veľa okruhov, ktoré nemám veľmi v láske, ale každý má v sebe niečo špeciálne, čím uchváti srdcia priaznivcov. Je na každom z nás, aby si našiel na jednotlivých zastávkach po celom svete to, čo mu vyhovuje."

PS: "V prvom rade musím skonštatovať, že súčasný kalendár F1 je extrémne nahustený a mám pocit, že veľké ceny začínajú strácať exkluzivitu. Nehovoriac o tom, že piloti a mechanici sa museli v posledných sezónach medzi jednotlivými pretekmi niekedy bez štipky logiky presúvať z Európy do Ameriky, následne do Ázie a opäť smer USA. Niet divu, že na sklonku roka ledva lapajú po dychu a sú absolútne vyčerpaní."

Ale späť k otázke. Zbožňujem old-schoolové trate, ktoré voňajú históriou. Monza, Suzuka, Imola, Monako, Silverstone, Spa, Interlagos... Jednoducho klasiky.

Koniec-koncov, požiadajte ktoréhokoľvek pilota alebo fanúšika Formuly 1, aby vymenoval svoje obľúbené okruhy a vyššie uvedené ikony budú dozaista u drvivej väčšiny z nich na popredných priečkach. Pevne verím, že k žiadnemu odlivu tradičných okruhov nedôjde a že im nezvoní umieračik.

Z novších mestských okruhov ma celkom očarilo azerbajdžanské Baku a musím uznať, že aj Singapur a Las Vegas majú niečo do seba.

Ktoré Grand Prix sa mi priečia? Nebudem chodiť okolo horúcej kaše, nie som priaznivcom tratí, ktoré za posledných 10 – 15 rokov vyrástli ako huby po daždi. Narážam na "umeliny" typu Miami, Saudská Arábia, Katar, Bahrajn alebo Abu Dhabi.

Zároveň som veľmi rád, že z kolotoča F1 vypadlo nudné Francúzsko a nehneval by som sa, keby rovnaký osud postretol aj Barcelonu a Mexiko.

Mne osobne chýba v súčasnom kalendári Sepang, historicky prvý okruh z pera dvorného dizajnéra Formuly 1 Hermanna Tilkeho. Keby som mal tú moc, okamžite by som do efjednotky vrátil aj Hockenheimring, Nürburgring, Mugello a Portimao."

10. Piloti budú aj v nadchádzajúcej sezóne bojovať o body v šiestich šprintoch. Okrem Šanghaja, ktorý sa vracia po štvorročnej odmlke, sú rozšírené víkendy na programe ešte v Miami, Rakúsku, Austine, Brazílii a Katare. Aký je váš názor na šprinty? Považujete ich za atraktívne spestrenie Formuly 1 alebo ste im doteraz neprišli na chuť?

OH: "Úprimne a bez okolkov? Šprintom som neprišiel na chuť, no zároveň rozumiem, že Liberty Media hľadá spôsoby, ako zvýšiť sledovanosť F1. Predsa len, ide o amerických vlastníkov, ktorí chcú v prvom rade šou. Túto disciplínu považujem za skrátené preteky a zatiaľ si u mňa nenašli miesto. V najbližších mesiacoch sa na ne opäť pozriem, ktovie, možno sa tu o rok stretneme a šprinty si nebudem vedieť vynachváliť."

Britský pilot Lewis Hamilton Galéria fotiek (34) Britský pilot Lewis Hamilton v kokpite Mercedesu Zdroj: SITA/AP/Darko Bandic

MT: "Po bé. Neviem, čím to bude, ale skráteným pretekom som zatiaľ neprišiel na chuť. V minulej sezóne sme sa presvedčili, že hodinová sobotná kvalifikácia priniesla oveľa viac vzrušenia ako dlhý a nudný šprint. Doterajšie verzie mali množstvo chýb často prehadzovaný formát, málo rozdaných bodov, o ktoré sa neoplatí bojovať, či jazda bez povinného pitstopu… Toto je len malá vzorka toho, čo fanúšikovia kritizovali.

Áno, diváci chcú vidieť šou, za ktorú na tribúnach platia stovky či tisíce eur, ale kompetentní by sa mali zamyslieť nad tým, ako osviežiť tento model. Súčasný stav nebol podľa môjho gusta ani náhodou."

PS: "Peniaze až na prvom mieste. Na druhom šou a až potom všetko ostatné.

Na čiu stranu sa staviam? V tomto smere som stará konzerva. Bol by som najradšej, keby sme nemali žiadne šprintové preteky. Neoslovili ma, nerozumiem im a nevidím na nich veľa pozitívneho. Preferujem tradičný formát – voľné tréningy, sobotná kvalifikácia a nedeľná veľká cena. Nič viac, nič menej.

Formula 1 pod vedením Liberty Media rada skúša nové veci. To kvitujem. Pomohlo ale zavedenie šprintov zlepšiť šou? Nemyslím si. Tešia sa obľube fanúšikov? Nie. Bažia po nich piloti? Silno pochybujem. A aby toho nebolo málo, šprint neraz prezradí alebo minimálne naznačí celkové rozloženie síl ešte pred štartom nedeľných pretekov.

Na druhej strane oceňujem, že Komisia F1 nemá klapky na očiach a schválila zmeny v harmonograme, pretože doterajšie pravidlá boli – diplomaticky povedané – mimoriadne chaotické.

Záverom sa natíska otázka: Nepomohlo by obrátiť grid, aby "malé ryby" štartovali z popredných pozícií, zatiaľ čo Verstappen, Leclerc a spol. by museli zaveliť do útoku a predierať sa naprieč celým poľom? O tom môžeme iba polemizovať v teoretickej rovine a každý z nás si môže na situáciu urobiť svoj vlastný úsudok."

11. Hovorí sa, že neexistuje hlúpa otázka – hlúpe je neopýtať sa. V poriadku, ale asi by bolo naivné vyzvedať, koho asi tak považujete za hlavného favorita na titul majstra sveta. Pozrime sa teda na rok 2024 zoširšia a skúsme si tipnúť stupne víťazov a prvú trojku v Pohári konštruktérov.

OH: "Za najväčšieho kandidáta na majstra sveta považujem Estebana Ocona. Dobre, v poriadku, všetky žarty a humor nasilu bokom. O favoritovi číslo jeden sa nemusíme baviť. Keďže som mizerný tipér, tak veľmi sa tu nechcem hrať na proroka a mudrovať. Majstrovský titul skončí v rukách Verstappena, za ním sa umiestni Charles Leclerc a Lewis Hamilton bude bronzový o pár bodov. Uvidíme teda predkrm súboja Ferrari v sezóne 2025. 

Pohár konštruktérov ovládne Red Bull (pochopiteľne), za nimi skončí Mercedes a tretiu priečku obsadí čierny vzpínajúci sa koník z Maranella. Vezmite si z toho, čo chcete, ale rozhodne vám neodporúčam počúvať tieto tipérske "rady"." (haha) 

MT: "V predošlých otázkach som sa poriadne rozpísal, tak teraz sa to pokúsim skrátiť. Samozrejme, titul nepripadne nikomu inému, ako Maxovi Vertappenovi. Bodaj by som sa mýlil a uvideli by sme oveľa napínavejší súboj o celkové prvenstvo, avšak tomu zatiaľ nič nenasvedčuje."

Poradie jazdcov: 1. Max Verstappen, 2. Carlos Sainz, 3. Lewis Hamilton

Poradie tímov: 1. Red Bull, 2. Ferrari, 3. Mercedes

PS: "O favoritovi na jazdecký titul a Pohár konštruktérov sa ani nemusíme baviť, alebo áno? Nie, nemusíme. Na trofej už pomaly môžu začať vyrývať meno Max Verstappen.

Nedávno ma pobavil výrok Fernanda Alonsa, ktorý sa potmehúdsky uškrnul a povedal, že 19 pretekárov v padoku už teraz vie, že titul nezíska. El Nano má recht. Pokiaľ sa nestane nič mimoriadne, pokiaľ sezóna prebehne podľa papierových predpokladov, tak (staro)novým šampiónom bude Holanďan.

Otázka neznie, kto získa majstrovský titul, ale kedy sa tak stane a koľko toho Max povyhráva. Aj keď očakávam o niečo vyrovnanejší priebeh ako v minulom roku, nebudem vôbec prekvapený, ak o všetkom podstatnom bude rozhodnuté už v Austine alebo Mexiku.

Čo sa týka zvyšku štartového poľa, vidím päť alebo možno až šesť adeptov na pódium. Skúsim si teda tipnúť, že na druhom mieste skončí Charles Leclerc a bronzová priečka bude patriť Georgeovi Russellovi."

Poradie jazdcov: 1. Max Verstappen, 2. Charles Leclerc, 3. George Russell

Pohár konštruktérov: 1. Red Bull, 2. Ferrari, 3. Mercedes

Ďakujeme za pozornosť a želáme vám krásnu formulovú sezónu, drahí čitatelia!

Fotogaléria k článku Počet fotiek: 34

Viac o téme: Red Bull Lewis Hamilton Carlos Sainz Formula 1 Ferrari McLaren Mercedes Daniel Ricciardo Max Verstappen Veľká cena Bahrajnu Sergio Perez Charles Leclerc Lando Norris George Russell Oscar Piastri Visa Cash App RB
  • Autor: © Zoznam/Ondrej Herceg, Martin Turčin, Patrik Seman
  • Zdroj: Športky

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy
Staršie správy